посилання на онлайн підручник - https://pidruchnyk.com.ua/1368-biologiya-ekologiya-ostapchenko-10-klas.html
Роботи надсилайте на Viber 0668804185 ,або електронну адресу kukalosveta1990@gmail.com
12.01.2023
Тема" Міждисциплінарні зв'язки біології та екології. Фундаментальні властивості живого" - опрацювати параграф 1 ст 4-8 підручника. Переглянути відео урок
12.01.23
Тема " Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв'язок" - опрацювати параграф 2 ст.8-12.На ст.12 дати письмово відп. на пита 1-3.
13.01.2023
Тема " Фундаментальні властивості живого" - опрацювати параграф 3 ст.12-16.
Тема" Стратегія сталого розвитку природи і суспільста "- переглянути відео урок.Виписати головне.Підготуватися до контролної роботи у вигляі тестів.
https://www.youtube.com/watch?v=Z5GPNTqGJfc - посилання на відео урок.
18.01.2023
Тема"Контрольна робота з теми "Вступ" - пов параграф 1-4, конспект
http://join.naurok.ua/ - посилання на контрольне тестування з теми
7925208 - код вчителя
19.01.2023
Тема "Систематика наука про різноманітність організмів. Принципи науової організації організмів" - опрацювати параграф 5 ст 20-24.Дати відповіді на питання 1-4.ст 24.
19.01.2023
Тема" Сучасні критерії виду. Л.Р " визначення таксономічного положеннявиду в системі органічного світу" - опрацювати параграф 6,7 ст.24.- 31.Виконати Л.р.
Самостійна робота учнів.
Л.Р. № 1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу.
Вид – це сукупність особин, які морфологічно подібні, здатні схрещуватись між собою і давати плодюче потомство, населяють певний ареал, мають однакові вимоги та пристосування до умов навколишнього середовища і не схрещуються з особинами інших видів.
Критерії виду
- морфологічний — сукупність подібностей особин виду за будовою. До нього відносять усі матеріальні структури: від хромосом до особливостей будови органів та їхніх систем.
- фізіологічний — подібність або відмінність у процесах життєдіяльності особин одного чи різних видів.
- біохімічний — особливості хімічного складу та перебігу певних біохімічних реакцій, характерні для особин певного виду.
- географічний — полягає в тому, що популяції кожного виду заселяють певну частину біосфери (ареал), яка відрізняється від ареалів близьких видів, і площа та контури ареалів є видовою ознакою.
- екологічний — охоплює всі критерії, оскільки популяції кожного виду мають свою екологічну нішу в біогеоценозі.
- генетичний — Полягає у схожості ДНК окремих представників або груп особин.
- Історичні
Визначте систематичне положення виду Цибуля городня, Ведмідь бурий.
20.01.2023
Тема" Віруси. Особливості їхньої організаціїта функціонування. Гіпотези походженя вірусів." - опрацювати параграф 8. ст 32-36.Переглянути відео урок
25.01.2023
Тема" Тема" Віроїди, пріони.Особливості їхньої організації та функціонування" - опрацювати пароаграф 8 ст.32. Дати відп. на пит. письмово .
Роботи надсилайте на Viber 0668804185 ,або електронну адресу kukalosveta1990@gmail.com
Посилання на онлайн підручник - https://pidruchnyk.com.ua/1368-biologiya-ekologiya-ostapchenko-10-klas.html
https://www.youtube.com/watch?v=d3QEUcARiEU
10
клас (біологія)
Тема.
Урок-узагальнення з теми «Біорізноманіття»
Мета:
узагальнити, систематизувати, проконтролювати та відкоригувати набуті учнями
знання з теми «Біорзноманіття»;розвивати навички узагальнення та
систематизації знань, уміння аналізувати, співставляти, творчо розв’язувати
поставлені завдання; вміння встановлювати
причинно-наслідкові зв'язки, уміння застосовувати засвоєні знання для виконання завдань,
що ґрунтуються на цих знаннях. Виховати в учнів охайність та відповідальне
ставлення до роботи.
Обладнання
та матеріали: картки з індивідуальними завданнями
Тип
уроку: урок узагальнення й систематизації
знань.
1. Організаційний
момент
2.
Інструктаж з виконання роботи
Варіант
І
І
рівень
Виберіть ТІЛЬКИ ОДНУ правильну відповідь
1.
Займається
розробкою правил угруповування живих організмів:
А) біологія;
Б)систематика; В) таксономія; Г)
Біологічна номенклатура.
2. Першою спробую класифікувати живі організми
була спроба:
А). Арістотеля; Б) Ж.Б. Ламарка; В)Ч.
Дарвіна; Г)Е. Хемінгуея.
3. Сукупність
популяцій особин, подібних між собою за будовою, функціями, що населяють певний
ареал і можуть вільно схрещуватися і давати плодюче потомство:
А) Рід; Б)
Вид; В); Інтрон; Г)Таксон.
4. Назвіть
критерій виду за описом. Зона поширення виду, ареал.
А).
Морфологічний; Б) Географічний В).Репродуктивний
Г).Біохімічний
5. Це виявлення наявності всіх компонентів
біорізноманіття:
А)
Інвентаризація Б)
Моніторинг; В)Експеремент Г) Прогнозування.
6. Найголовніший ранг в систематиці: А) Вид, Б) Клас; В)Рід, Г) Таксон
ІІ рівень
7. Дайте систематичну характеристику ромашці лікарській.
8.Розставте в правильному порядку систематичні
категорії: Вид(6)Клас (3)Родина(4) Відділ(2) Царство (1) Рід(5)
ІІІ
рівень
9. Встановіть відповідність:
А).Діоскорид
1.Видав працю “16 книг про рослин”.
Б). Матвій Сільватік
2. Започаткував
гербаризацію рослин
В). Л. Гіні
3. Започаткував ботанічні сади
Г). А. Чезальпіно
4. Видав працю “Про лікарські засоби”
ІV рівень
10. Які переваги і недоліки, порівняно з індикацією за
допомогою приладів має біоіндикація.
11. Дайте характеристику домену Еукаріоти.
Варіант
ІІ
І
рівень
Виберіть ТІЛЬКИ ОДНУ правильну відповідь
1.
Розробляє
правила найменування живих організмів, створює спеціальні міжнародні кодекси,
які регулюють спірні питання:
А) біологія;
Б)систематика; В) таксономія; Г)
Біологічна номенклатура.
2. Це розділ
біології, який формує єдину систему живого
А) біологія; Б)систематика; В) таксономія; Г) Біологічна номенклатура
3. Назвіть
критерій виду за описом. Схожість процесів життєдіяльності і можливість
схрещування: А). Морфологічний; Б) Географічний В).Репродуктивний Г).Біохімічний.
4. Передбачення можливої поведінки екосистем:
А).
Прогнозування; Б) Моніторинг;
В)Експеремент Г) Описовий метод.
5. Це таксон
найвищого рангу,що об’єднує декілька царств:
А) Вид, Б) Клас; В)Рід, Г) Домен
6. Клітинні форми життя об’єднують в: А) 2 домени; Б)3
домени В) 4 домени Г) 5 доменів.
ІІ рівень
7. Дайте систематичну характеристику яблуні домашній.
8. Розставте в правильному порядку систематичні
категорії: Клас(3) Рід(5) Сімейство(4) Вид(6)
Царство(1) Тип(2)
ІІІ рівень
9. Встановіть відповідність:
А).Діоскорид
1.Видав
працю “16 книг про
рослин”.
Б). Матвій Сільватік 2. Започаткував
гербаризацію рослин
В). Л. Гіні
3. Започаткував ботанічні сади
Г). А. Чезальпіно
4. Видав працю “Про лікарські засоби”
ІV
рівень
10 Назвіть види-індикатори. Як на прикладі дафній можна
пояснити використання видів-індикаторів?
11. Дайте характеристику домену Бактерії.
3. Підсумок уроку
4. Домашнє завдання
Повторити вивчений
матеріал
Тема уроку: «БІЛКИ, НУКЛЕЇНОВІ КИСЛОТИ: ОГЛЯД БУДОВИ
Й БІОЛОГІЧНОЇ РОЛІ»
Мета уроку:
Освітня: розширити
знання про білки і нуклеїнові кислоти,їх функції та зясувати значення білків і
НК для живих організмів;
Розвивальна:
розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки між особливостями будови
та функціями біологічних структур;
Виховна: виховувати
розуміння єдності всього живого і бережливе ставлення до природи.
Обладнання і матеріали:
таблиці, зразки білків.
Базові поняття і терміни:
амінокислоти, білки, нуклеотиди, РНК, ДНК.
Тип уроку: засвоєння нових
знань.
Ключові компетентності:
спілкування державною мовою, наукове розуміння природи, уміння аналізувати,
формувалювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології.
ХІД
УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІІ. Вивчення нового
матеріалу
1) Давайте згадаємо, білки
– це біологічні полімери, мономерами яких є амінокислоти.
Функції білків.
1. Структурна.
Білки утворюють основу цитоплазми і входять до складу клітинних органел і
мембран. Сухожилля, суглобові зв’язки, кістки скелета, копита складається з
білків. Н-д, білки колаген і еластин забезпечують пружність і пластичність
шкіри, судин, зв'язок.
2. Каталітична. Біологічні каталізатори,що прискорюють біохімічні каталізатори, називаються ферментами. Усі ферменти є білками. Кожен фермент каталізує одну або декілька однотипних реакцій, тому зв’язування фермата із субстратом високоспецифічне. Ділянка молекули білка, яка відповідає за зв’язування із субстратом, називається активним центром, а комплекс що уворився при цьому, - фермент-субстратним комплексом. У процесі реакції фермент не підлягає ані якісним, ані кількісним змінам.
3. Рухова.
Будь-які форми активного руху в живій природі здійснюється за допомогою
скоротливих білкових структур. Наприклад, основу поперечно-смугастої
мускулатури складають білки актин і міозин, які переміщаються один щодо одного,
що призводить до зміни лінійних розмірів
м’яза.
4. Транспортна.
5. Захисна
6. Регуляторна.
7. Запасаюча.
8. Енергетична.
9. Рецепторна.
Структура білків
Первинна
структура. Утворений у процесі трансляції
поліпептидний ланцюг-послідовність амінокислот, з’єднаних між собою
поліпептидним зв’язком.
Вторинна
структура має 2 види альфа-спіраль та бета
–структура, має водневий зв'язок.
Третинна
структурою білка називають тривимірну упаковку
поліпептидного ланцюга, тобто укладання в просторі альфа-спіральних і
бета-структурних ділянок молекули. Має глобулярну та фібрилярну структуру.
Четвертинна структура складається не з одного, а з декількох поліпептидних ланцюгів, що кодується різними генами (гемоглобін).
На стабільність білкової молекули
впливає багато чинників від якиї відбувається порушення просторової організації
молекули – четвертинної, третинної, вторинної структур із збереженням
первинної; білок втрачає свої фізико – хімічні властивості. Це явище називають денатурацією. . Якщо денатуруючий
агент припиняє свою дію, то відбувається відновлення ( явище ренатурації). Якщо дія чинників
призводить до порушення первинної структури білка, то говорять про протеоліз.
2) Нуклеїнові кислоти
– це біополімери, мономерами яких є нуклеотиди. Кожний нуклеодид складається з
пятивуглецевогомоносахариду, азотистої основи та залишку фосфатної кислоти.
Залежно від виду моносахариди
нуклеїнові кислоти поділяють на 2 групи:
1. РНК,
містять рибозу
2. ДНК,
містить дезоксирибозу
Азотисті
основи є похідними пурину( А, Г) та піримідину (У, Т).
IV.
Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Виконати тестове завдання:
1.
.Молекули яких речовин виконують в
організмі транспортну функцію?
Ануклеїнових кислот
Ббілків
Вфосфоліпідів
Гполісахаридів
2.
Основною речовиною у
складі копит і рогів копитних тварин є
Асполука Кальцію.
Бкератин.
Вфібрин.
Гсполука Стронцію.
3. Проаналізуйте опис: «Білки - біополімери,
мономерами яких є залишки (1). До цієї групи належить пепсин, що забезпечує (2)
функцію». Замість цифр в опис потрібно вписати слова, наведені в рядку.
Укажіть правильний варіант.
А жирних кислот, 2 - транспортну
Б 1 - нуклеотидів, 2 - рухову
В 1 - глюкози, 2 -
структурну
Г1 - амінокислот, 2 –
каталітичну
4.
Опишіть
молекулу гемоглобіну за наведеними ознаками.
За хімічною природою є:
1білком
2полісахаридом
3нуклеїновою
кислотою
Функція:
1захисна
2транспортна
3каталітична
Є складником клітин системи:
1дихальної
2кровоносної
3опорно-рухової
5.
Вторинна структура
білкової молекули утворюється за рахунок
Айонних зв'язків
Бводневих зв'язків
Вковалентних зв'язків
Ггідрофобних взаємодій
V.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: опрацювати відповідний параграф,
скласти 12 тестових запитань по темі у форматі ЗНО
https://www.youtube.com/watch?v=1W7R5tB4Hso - посилання на відео урок
Біоелементози (мікроелементози) – тимчасове або тривале порушення біоелементного складу організму, що пригнічує процеси життєдіяльності.
У сучасній медицині стрімко розвивається біоелементна медицина, що вивчає склад, вміст, зв’язки і взаємодію біоелементів в організмі людини в нормі й за патологічних станів. Згідно з найпоширенішою сучасною класифікацією розрізняють природні ендогенні, природні екзогенні, техногенні та ятрогенні біоелементози.
Природні ендогенні біоелементози можуть бути вродженими (наприклад,залізо- чи цинкодефіцитні стани дитини формуються через нестачу Феруму й Цинку в організмі матері) й спадковими (хвороба Вільсона – Коновалова з порушенням обміну Купруму).
Природні екзогенні біоелементози, або ендемічні хвороби, пов’язані з нестачею чи надлишком певних біоелементів в тій чи іншій географічній місцевості (наприклад, ендемічний зоб, флюороз, селеноз, молібденоз).
Серед техногенних біоелементозів, пов’язаних з виробничою діяльністю людини, розрізняють професійні, сусідські та трансгресивні хвороби.
Професійні хвороби виникають у людей, які працюють на шкідливих виробництвах (наприклад, антракоз у шахтарів, силікоз у робітників цементних заводів).
У людей, які проживають неподалік від виробництва, можуть виникнути сусідські хвороби (хвороба Мінамату, хвороба ітай-ітай).
В останні роки привертають увагу трансгресивні хвороби. Цим терміном позначають біоелементози, що виникають на значній відстані від виробництва в результаті атмосферного чи водного перенесення забрудників, якими є сполуки важких металів, радіонукліди, чужорідні речовини-ксенобіотики тощо.
За мірою токсичності елементи можна розмістити в такій послідовності: Hg, Pb, Zn, Cd, Ni, Cu та ін. Прикладами трансгресивних хвороб можуть бути меркуріалізм (за надлишку сполук ртуті),сатурнізм (за надлишку сполук Плюмбуму),сидероз (за надлишку сполук Феруму) та ін.
Ятрогенні біоелементози пов’язані з інтенсивним або тривалим лікуванням різних хвороб препаратами, що містять мікроелементи (наприклад, аргіроз) Профілактику біоелементозів проводять в різні способи, серед яких: вживання харчових продуктів, що містять той чи інший біоелемент (наприклад, йодовану сіль, селянський сир, що багатий на Кальцій, родзинки винограду, що містять багато Калію), використання спеціальних засобів особистої гігієни (наприклад, флуоровмісні зубні пасти), раціональне збалансоване харчування з використанням рослинних продуктів, вживання біологічно активних добавок до їжі, комплексних препаратів тощо.
На відміну від органічних речовин, що в переважній більшості утворюються в клітинах, неорганічні надходять до організмів із навколишнього середовища.
Хвороби, пов’язані з надлишком біонеорганічних речовин.
Через порушення обміну речовин можуть відбуватися порушення живлення тканин, що спричиняє важкі захворювання – остеохондроз та подагру, за яких спотворюються суглоби кінцівок, втрачається гнучкість хребта, розвиваються напади болю в нирках У нирках, жовчному міхурі й сечовому міхурі через відкладання солей органічних (сечової та щавлевої) або неорганічних (карбонатної чи ортофосфатної) кислот розвивається жовчокам’яна або сечокам’яна хвороба. Надлишок нітратів у організмі людини перетворюється на нітрити, які взаємодіють з гемоглобіном крові, утворюючи метгемоглобін, що не може транспортувати кисень. В організмі порушується тканинне дихання й розвивається хвороба метгемоглобінемія.
Хвороби, пов’язані з нестачею неорганічних речовин.
Прикладом захворювань, пов’язаних з дефіцитом Кальцію, є остеопороз, що призводить до підвищення крихкості кісток і високого ризику їх переломів. Цинк є важливим чинником для здорового функціонування чоловічих репродуктивних органів. Цей елемент ще називають «чоловічим металом». Критичний дефіцит Цинку може стати причиною доброякісної гіперплазії простати (аденоми простати). Нестача Феруму в організмі може спричинити залізодефіцитну анемію, що виявляється зниженням рівня еритроцитів і гемоглобіну в крові.
Елемент або речовина | Прояви нестачі | Прояви надлишку |
Макроелементи | ||
Калій (K) | Слабкість, дистрофія, параліч, набряки, гіпотензія, зупинка серця, порушення передачі нервових імпульсів, сухість шкіри | Аритмії чи тахікардія, параліч, конвульсії, слабкість, гіпотензія, уповільнене мислення, утруднення мови |
Кальцій (Ca) | Підвищена крихкість кісток, нігтів, зубів, деформація хребта, припинення росту, оніміння й відчуття поколювання в кінцівках, безсоння, судоми, збудження | Біль у кістках і м’язах, міастенія, порушення балансу під час ходьби, пригнічення рефлексів, нудота, сплутаність свідомості |
Магній (Mg) | Гемолітична анемія, аритмія, тахікардія, ущільнення в м’яких тканинах, гіпо- й гіпертензія, депресії | У разі порушення функції нирок, сухість у роті, підвищена стомлюваність, м’язова слабкість нудота, утруднення дихання |
Натрій (Na) | Непритомність, апатія, стомлюваність, м’язові спазми, набряки, гіпотензія, тахікардія, нудота, втрата маси тіла, зниження імунітету | Навантаження на нирки; набряки, гіпертензія, судоми, спрага, м’язова й нервова дратівливість, анорексія |
Сульфур (S) | Іноді можуть виникнути болючість суглобів, високий рівень глюкози й тригліцеридів у крові | Надмірна слабкість, блювання, втрата свідомості, сильне тремтіння кінцівок, судоми |
Фосфор (P) | Судоми, слабкість, підвищена стомлюваність, біль у кістках, утрата маси тіла, крихкість кісток та їх деформація, рахіт, порушення росту | Тільки за ниркової недостатності — надлишок P призводить до зниження рівня Caі до відповідних симптомів |
Хлор (Cl) | Нудота, блювання, сплутаність свідомості, слабкість, кома | Порушення кислотно- лужної рівноваги у рідинах організму, слабкість, сплутаність свідомості, кома |
Мікроелементи | ||
Бром (Br) | Безсоння у хворих під час ниркового діалізу | Загальмованість, сонливість, слабкість, мовна невиразність, утрата свідомості |
Ферум (Fe) | Порушення еритропоезу, анемія, послаблення імунітету, порушення росту, виснаження, розтріскування в кутах рота, запалення язика, анорексія | Діарея, сильна нудота, біль у животі, блювання, слабкість, блідість, посиніння губ, кистей рук, нігтів, поверхневе дихання |
Іод (І) | Гіпофункція щитовидної залози; у дитинстві — кретинізм, відставання у розвитку, порушення розвитку кісток; у дорослих — мікседема, ендемічний зоб | Втрата ваги, порушення у роботі шлунка, кишечнику та серці; порушення теплового обміну, слабкість, зниження працездатності |
Купрум (Cu) | Осередкова алопеція, анемія, емфізема легень, стомлюваність, зниження імунітету, остеопороз, пігментація шкіри та висипання на ній | Біль у м’язах і животі, анемія, нудота, блювання, депресія й дратівливість |
Фтор (F) | Підвищена крихкість кісток, зубів, карієс | Флуороз — порушення функції нирок, ШКТ, неврологічні й м’язові розлади, коричневі плями на емалі зубів |
Жиророзчинні вітаміни | ||
A | Блідість і сухість шкіри, схильність до лущення, утворення вугрів, сухість і тьмяність волосся, ламкість нігтів. Світлобоязнь, нічна сліпота і ксерофтальмія | Нудота, блювання, анорексія, головний біль, утрата волосся, біль у суглобах, ламкість кісток, збільшення печінки і селезінки |
D | Порушення мінерального обміну, у дітей — рахіт | Блювання, діарея, втома, втрата ваги, відкладання сполук Кальцію у м’яких тканин |
Водорозчинні вітаміни | ||
В1 | Порушення вуглеводного обміну, захворювання бері-бері | Невідомі |
В2 | Сухість і тріщини губ, виразки в кутах губ, глибокі тріщини на пальцях; уповільнене загоювання ран | Невідомі |
B3 (РР) | Пелагра, симптомами якої є дерматит, діарея та деменція | Гіперглікемія, розширення кровоносних судин, ураження печінки, подагра |
В5 | Порушення обміну речовин (дерматити, депігментація, припинення росту та ін.) | Невідомі |
В6 | У дітей: дратівливість, конвульсії, анемія, блювання, слабкість, біль у животі. У дорослих: себорейні ушкодження навколо очей і рота, підвищена ймовірність серцевих захворювань | Пригнічення глибинних сухожильних рефлексів, заніміння кінцівок, труднощі під час ходьби, ушкодження нервів |
В9 | Анемія, розлади шлунково-кишкового тракту, діарея | Невідомі |
B12 | Перніціозна анемія, що проявляється блідістю, анорексією, втратою ваги, задишкою; неврологічні розлади | Невідомі |
C | Цинга | Діарея, підвищена мобілізація мінеральних речовин кісткової тканини, посилене зсідання крові, формування ниркових каменів |
H | Ураження шкіри | Невідо |
Комментариев нет:
Отправить комментарий