гр.2 2022-2023 н.р Біологія

 посилання на онлайн підручник - https://pidruchnyk.com.ua/1243-biologiya-11-klas-ostapchenko.html

Роботи надсилайте на Viber 0668804185 ,або електронну адресу kukalosveta1990@gmail.com

17.01.2023

Тема" Науки що вивчають здоровя людини. Принципи здорового способу життя" - переглянути відео урок. Виписати головне.

https://www.youtube.com/watch?v=YPHwXQ4rjvs - посилання на відео урок


17.01.2023

Тема"Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність" - опрацювати конспект уроку


§ 17. Складові здорового способу життя

Які сполуки потрібні людині для повноцінного харчування? Чому в продуктах харчування повинні міститися вітаміни? Що таке гіпотонія і які її можливі наслідки? Чому в деяких місцевостях у людей часто розвивається зоб і порушується робота щитоподібної залози?

Складові здорового способу життя

Як ви вже знаєте, здоровий спосіб життя (ЗСЖ) є комплексом заходів, які охоплюють різні аспекти життя людини. До основних складових ЗСЖ належать раціональне харчування, дотримання особистої гігієни та гарного психічного стану, виважена оптимальна фізична активність, боротьба зі шкідливими звичками, правильна організація роботи і відпочинку та ін.

Часто проблеми з однією складовою ЗСЖ порушують роботу всієї системи. Так, недотримання правил раціонального харчування може стати причиною виникнення в людини цілого комплексу проблем (мал. 17.1).

Мал. 17.1. Приклад наслідків порушення правил раціонального харчування

Гігієна

Гігієна є розділом медицини, який вивчає вплив особливостей життя людини на її здоров'я і розробляє комплекси правил, дотримання яких дозволяє запобігати захворюванням людини. Особливо актуальними ці правила є сьогодні через високу щільність людських поселень. Така ситуація призводить до поширення хвороботворних організмів і погано впливає на стан імунної системи людини.

У гігієні виокремлюють кілька розділів. Так, особиста гігієна вивчає проблеми догляду за тілом (шкірою, волоссям, нігтями, зубами тощо) та процесів життєдіяльності людини. Основною метою особистої гігієни людини є збереження її здоров'я та покращення якості життя. Побутова гігієна розглядає питання, пов'язані з оточенням людини — предметами, меблями, житлом, населеними пунктами тощо. А гігієна харчування займається питаннями безпеки та якості продуктів харчування і готової їжі. Дотримання правил, розроблених різними розділами гігієни, знижує ризик розвитку захворювань та сприяє покращенню якості й тривалості життя людини.

Раціональне харчування

Не менш важливою складовою ЗСЖ є раціональне харчування. Як ви вже знаєте, організм людини повинен отримувати потрібні йому речовини в певних пропорціях. А до складу їжі входять не тільки білки, ліпіди та вуглеводи, а ще й вітаміни та мікроелементи. Вони потрібні в незначній кількості, але без них людина не може бути здоровою. Раціональне харчування є комплексом правил, які дозволяють людині отримувати в процесі харчування всі потрібні їй компоненти в оптимальній кількості. Крім того, раціональне харчування враховує енергетичну цінність продуктів, бо з їжею до організму людини повинна надходити певна кількість енергії.

Основні правила харчування

Неправильно

Правильно

• Недостатній сніданок

• Харчування «на бігу»

• Дуже ситна вечеря

• Значне споживання солодощів і солодких напоїв

• Регулярне споживання алкоголю та слабких алкогольних напоїв

• Голодування, переїдання, недоїдання

• Харчування у закладах, де порушують кулінарні технології

• Збалансований склад харчових продуктів (органічні речовини, вітаміни, неорганічні сполуки)

• Рівновага спожитих та витрачених калорій (після досягнення дорослого віку)

• Різноманітне харчування

• Індивідуальний підбір режиму харчування

• Дотримання правил кулінарної обробки продуктів харчування

Основою раціонального харчування є дотримання балансу між витратами речовин та енергії і їх надходженням в організм у складі їжі. Таке харчування потребує індивідуального підходу з урахуванням віку, статі та способу життя людини. На ефективність раціонального харчування впливають генетичні особливості людини та мікроорганізми, які живуть у тілі людини. Тому навіть у близьких родичів однакове харчування може давати різний ефект (схуднення або збільшення ваги тіла). Але деякі правила раціонального харчування, напевне, слід рекомендувати для більшості людей.

Фізичні навантаження

Еволюція людини відбувалася протягом мільйонів років. І весь цей час основою виживання людини була висока фізична активність. Тому не дивно, що людський організм для своєї нормальної роботи потребує фізичних навантажень, що позитивно впливає на роботу внутрішніх органів. Тоді покращується кровообіг, стимулюється робота імунної системи та краще відбувається процес обміну речовин. Поміркована фізична активність також позитивно впливає на тривалість життя людини.

Для багатьох жителів сучасних міст великою проблемою в житті стала гіподинамія. Недостатня рухова активність є причиною багатьох захворювань. Особливо страждають серцево-судинна й опорно-рухова системи.

Але надмірні фізичні навантаження теж можуть бути шкідливими для здоров'я: у результаті надто важкої фізичної праці з'являються проблеми опорно-рухового апарату. Страждають суглоби і кістки, підвищується ризик пошкодження м'язів. Як і в ситуації з іншими складовими ЗСЖ, найбільш оптимальною рекомендацією буде дотримання помірних навантажень, адекватних фізичному стану конкретної людини (мал. 17.2).

Мал. 17.2. Основні правила адекватних фізичних навантажень

Робота і відпочинок. Психологічні аспекти ЗСЖ

Важливою складовою ЗСЖ є регулярне чергування роботи і відпочинку. Безперервне й постійне навантаження не лише погано позначається на фізичному стані людини, а й має вкрай негативні психічні наслідки. Мозок людини теж повинен відпочивати. Коли, окрім розумової діяльності, є в житті й інші речі, це позитивно позначається на стані людини. Та й ефективність роботи після відпочинку суттєво збільшується.

Правила чергування роботи й відпочинку

• Чергування роботи і відпочинку повинно бути раціональним.

• Слід ураховувати вплив конкретних умов праці на організм.

• Характер відпочинку і його тривалість повинні забезпечувати максимальне відновлення працездатності організму.

Ще однією важливою складовою ЗСЖ є психічне здоров'я. Психіка людини є складною системою. Тому негативні впливи на неї (психологічні травми, негативні емоції тощо) можуть мати тяжкі наслідки для життєдіяльності людини і її взаємодії зі світом. Існує багато прикладів, коли психологічні травми в дитячому віці ставали причиною великих проблем у поведінці дорослої людини.

У психологічному стані людини є важливими як її внутрішня гармонія, так і взаємодія із соціумом, до складу якого входять і близькі родичі, і колеги, і знайомі, і зовсім сторонні люди. Тому питання психологічного комфорту людини завжди оцінюють із погляду її соціальних взаємодій.

Отже, тепер ви знаєте

1. Чому треба дотримуватися правил особистої гігієни? 2. Як харчування може вплинути на здоров'я людини? 3. Чому для здоров'я людини корисні регулярні фізичні навантаження? 4. Чи можуть для людини бути шкідливими надмірні тренування? Чому? 5. Як психічний стан людини може вплинути на її здоров'я? 6. Які порушення можуть виникнути в організмі людини у випадку, якщо вона не буде чергувати роботу і відпочинок?

Запитання та завдання

7. Чому здоровий спосіб життя повинен охоплювати всі аспекти життєдіяльності людини? 8. Як взаємопов'язані різні складові здорового способу життя? Наведіть приклади. 9. Складіть власні правила здорового способу життя.

24.01.2023

Тема" Складові здорового способу життя: побутова гігієна, відпочинок" -переглянути відео урок, виписати основні правила  здорового способу життя.





24.01.2023
Тема" Безпека і статева культура" - опрацювати відео урок


31.01.2023
 Тема " Негативний вплив на здоров'я людини алкоголю куріння та наркотиків"- опрацювати відео урок
https://www.youtube.com/watch?v=eQWWoD48cWY - посилання на відео урок



07.2.2023
Тема" Вплив стресових факторівта навколишнього середовища на людину" -  опрацювати відео урок
https://www.youtube.com/watch?v=iN-PaX9c1J4 - посилання на відео урок


14.02.2023
Тема:" Імунна система людини, особливості її функціонування" -  опрацювати відео урок
https://www.youtube.com/watch?v=r26Fh6MfLt4 - посилання на відео урок

15.02.2023
Тема: " Імунокорекція, імунотерапія"- опрац.вати параграф 22 ст.80 підручника. Виконати завдання для самоконтролю.
https://pidruchnyk.com.ua/1243-biologiya-11-klas-ostapchenko.html  - посилання на онлайн підручник.

Оцінка

Завдання для самоконтролю

1-6

1. Що таке імунокорекція? 2. Що таке імунотерапія? 3. Які захворювання лікують за допомогою імунотерапії? 4. Що таке імунобіопрепарати? 5. Назвіть основні групи імунобіопрепаратів. 6. Наведіть приклади імунобіопрепаратів.

7-9

7. Чому в імунокорекції та імунотерапії переважають біологічні, а не хімічні або фізичні методи лікування? 8. Які особливості імунобіологічних препаратів? 9. Як отримують сучасні біопрепарати?

10-12

10. Обґрунтуйте значення знань про імунну систему для особистої та громадської профілактики захворювань.

15.02.2023

Тема: " Профілактика неінфекційних захворювань людини. Захворювання опорно - рухової,кровоносної, дихальної систем" - опрацювати відео урок. Виписати профілактичні заходи запобіганню захворювань опорно - рухової,кровоносної, дихальної систем.

https://www.youtube.com/watch?v=cyVoX2wVsOY&t=156s - посилання на відео урок

21.02.2023

Тема:"Захворювання травної, видільної, ендокринної нервової і статевої систем" - в робочий зошит за допомогою підручника, інтернет джерел описати захворювання  травної, видільної, ендокринної , норвової, статевої систем. (одну неа вибір) 

22.02.2023

Тема:"Профілактика інфекційних захворювань людини. Профілактика інвазійних захворювань людини"

перейти за посиланням, переглянути презентацію, виписати головне, переглянути відео урок.

https://www.youtube.com/watch?v=p1PpXI5VIDk - посилання на відео урок

22.02.2023
Тема "Профілактика захворювань людини,що передаються статевим шляхом" - за допомою інтернет джерел, бібліотек написати в робочий зошит заходи для профілактики захворювань людини,що передаються статевим шляхом.

28.02.2023
Тема:"Практична робота розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань." - виконати практичну роботу .Розробити власні рекомендації щодо профілактики захворювань.
01.03.2023
Тема:"Підготувати проєктну роботу з теми:" Особиста програма зміцнення здоров'я" 
01.03.2023
Тематичне оцінювання знань з теми " Біологічні основи здорового способу життя" - перейти за посиланням, виконати тестові заввдання.
 https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4638024 - посилання на тести 

07.03.2023
Тема:"Предмет вивченняя екології. Екологічні закони" - параграф 25 ст.91 опрацювати.

https://pidruchnyk.com.ua/1243-biologiya-11-klas-ostapchenko.html - посилання на онлайн підручник

08.03.2023
Тема:"Екологічні чинники та їхня класифікація" - параграф 27 ст.96 опрацювати 

https://pidruchnyk.com.ua/1243-biologiya-11-klas-ostapchenko.html - посилання на онлайн підручник

08.03.2023
Тема:"Популяція.Класифікація популяцій" - паранраф 29 ст.102 опрацювати

14.03.2023
Тема:"Механізм регуляції густоти та чисельності популяцій . Функціональна роль популяцій в екосистемах" - опрацювати відео урок



14.03.2023
Тема:"Властивості та характеристики екосистем" - опрацювати відео урок



15.03.2023
Тема:"Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи" - опрацювати відео урок



15.03.2023
Тема:"Агроценози ,їхня структура та особливості функціонування" - опрацювати відео урок



21.03.2023
Урок 22
Тема:"Агроценози ,їхня структура та особливості функціонування . Шляхи підвищення продуктивності агроценозів" -опрацювати конспект уроку ( письмово)

Підручник з Біології і екології (рівень стандарту). 11 клас. Андерсон - Нова програма

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

§ 30. Агроценози, їхня структура та особливості функціонування

Що таке екосистема? Яка структура екосистеми?

Що таке продуценти, консументи та редуценти?

Як вам відомо, розрізняють природні (наземні, водні) (рис. 148) та штучні екосистеми (рис. 149). Прикладами наземних природних екосистем є тундра, тайга, широколистяні ліси, степ, савана, пустеля, тропічні лісі. Водні природні екосистеми - озера, річки, струмки, болота, відкритий океан, прибережні води тощо.

Поняття агроценозу. У підручнику для дев'ятого класу було наголошено, що штучні екосистеми людина створює для задоволення власних потреб. Це сади, парки, городи, поля, штучні водойми тощо. Від природних угруповань вони відрізняються властивостями й особливостями функціонування. Незначне видове різноманіття та погано розгалужені трофічні зв'язки зумовлюють слабку стійкість штучних екосистем, натомість забезпечують високу продуктивність одного чи кількох видів у їхньому складі. У штучних екосистемах можуть бути представники дикої фауни й флори, без яких їхнє існування не можливе. Але, на відміну від природних екосистем, у штучних практично немає саморегуляції: без постійного втручання людини вони руйнуються й зникають.

Агроценоз (від грец. agros - поле, koinos - загальний) - штучна екосистема, створена людиною для своїх цілей шляхом посіву або посадки й подальшого культивування рослин, а також використання території для інтенсивного випасу свійських тварин.

Рис. 148. Приклади природних екосистем (Україна)

Озеро Синевир

«Долина нарцисів»

Рис. 149. Приклади штучних екосистем (Україна)

Каховське водосховище

Виноградники, Закарпатська область

Підготуйте повідомлення про одну з наведених природних або штучних екосистем, використовуючи додаткові джерела й інтернет-ресурси.

За оцінками науковців усі агроценози займають близько 10 % поверхні суші і дають людству 90% харчової енергії.

Структура агроценозу. Агроценозам притаманні ті самі ознаки, що й природним екосистемам. До їх складу входять певні види рослин або тварин, що визначають вид агроценозу, вони мають певний тип взаємодії між організмами, що їх утворюють. Такі штучні екосистеми містять ті самі складники, що й природні: продуценти, наприклад, жито й бур'яни, консументи, поміж яких комахи, гризуни, а також редуценти - гриби та бактерії (рис. 150). Людина є обов'язковою ланкою харчового ланцюга в будь-якому агроценозі. Вона створює цей агроценоз, забезпечує його високу продуктивність, а потім збирає та використовує врожай.

Особливості функціонування агроценозів. На відміну від природних екосистем, для агроценозів характерне невелике видове різноманіття: переважають одна або декілька культур, обраних людиною для вирощування (поле пшениці, жита чи кукурудзи). Відповідно, кількість видів тварин, грибів і бактерій теж є обмеженою.

У природних екосистемах діє природний добір, який відкидає неконкурентоспроможні види. За рахунок цього забезпечується стійкість екосистеми. В агроценозах діє переважно штучний добір, спрямований людиною на підвищення врожайності сільськогосподарських культур. Отже, екологічна стійкість агроценозів невелика. Вони не здатні до саморегуляції й самовідтворення, тому без участі людини агроценози зернових та овочевих культур існують не більше року, багаторічних трав - 3-4 роки, плодових культур - 20-30 років.

Для природних екосистем єдиним джерелом енергії є сонячне світло. Натомість агроценози, окрім сонячної енергії, отримують додаткову енергію, яку витратила людина на виробництво добрив, хімічних засобів проти бур'янів, шкідників і хвороб, на зрошення або осушення земель тощо. Без цієї енергії тривале існування агроценозів не можливе.

Рис. 150. Складники агроценозу житнього поля

Продуцент

Жито посівне

Консумент

Миша польова

Редуцент

Дощовий черв'як

Наведіть приклади складників інших агроценозів.

У природних екосистемах первинна продукція рослин споживається в численних ланцюгах живлення і знову повертається в систему біологічного колообігу у вигляді вуглекислого газу, води й елементів мінерального живлення. Натомість в агроценозах такий колообіг елементів порушується, оскільки значну їх частину людина вилучає з урожаєм, тому для відшкодування їх втрат і підвищення врожайності культурних рослин необхідно постійно вносити в ґрунт добрива.

Отже, порівняно з природними екосистемами агроценози мають обмежений видовий склад рослин і тварин, не здатні до самовідновлення та саморегуляції, схильні до загибелі в результаті масового розмноження шкідників або збудників хвороб і потребують постійної уваги людини.

Шляхи підвищення продуктивності агроценозів. Наразі проводиться меліорація земель - осушення і зрошування ґрунтів, боротьба з ерозією (зміцнення схилів, безвідвальна оранка, висаджування лісосмуг, залуження колишніх торф'яників тощо). Людина застосовує раціональне внесення добрив, дозоване застосування засобів для боротьби зі шкідниками та хворобами рослин і з бур'янами.

Сучасні сільськогосподарські виробники створюють агропромислові комплекси, використовують високопродуктивну техніку, виводять нові високоврожайні сорти культурних рослин, стійкі до хвороб і шкідників, застосовують біологічні способи боротьби зі шкідниками.

В овочівництві і квітникарстві широко використовують теплиці, парники й вирощування овочів без ґрунту - гідропоніку (як субстрат застосовують гравій, зрошуваний розчинами солей) (рис. 151) та аеропоніку (субстрат відсутній, а коріння періодично обприскується розчинами мінеральних солей) (рис. 152).

Рис. 151. Гідропоніка

Рис. 152. Аеропоніка

Підготуйте повідомлення про один зі шляхів підвищення продуктивності агроценозів.

  • 1. Дайте означення поняття агроценоз.
  • 2. Схарактеризуйте структуру агроценозу.
  • 3. Порівняйте особливості функціонування природних екосистем та агроценозів.
  • 4. Схарактеризуйте шляхи підвищення продуктивності агроценозів.
22.03.2023

Урок 23

Тема:"Біосфера, як глобальна екосистема , її структура та межі" - створити конспект теми

Біосфера - це глобальна екологічна система, межі якої визначені життєдіяльністю організмів.

Біосфера охоплює частину атмосфери до висоти озонового шару (20-22 км), частину літосфери (2-3 км нижче від поверхні) та всю гідросферу. Атмосфера - це газувата оболонка, що оточує нашу планету. Суміш газів, що становить атмосферу, називають повітрям. Поширення організмів в атмосфері обмежене озоновим шаром. Максимальна висота, на якій виявлено спори бактерій і грибів, сягає 22 км. Гідросфера - водна оболонка планети, сукупність океанів, морів, вод континентів, льодовикових покривів. Вода є основою існування життя на Землі, у гідросфері організми живуть на будь-яких глибинах. Літосфера - верхня тверда оболонка Землі, що зверху межує з гідросферою та атмосферою, які частково проникають у неї. Углиб літосфери організми можуть проникати на незначні глибини. Ґрунт - верхній шар літосфери, що є місцем перебування більшості організмів суходолу. Найбільшу товщину біосфера має на тропічних широтах - 22 км, найменшу - на полярних - 12 км.

Основна функція біосфери

ПОТІК ЕНЕРГІЇ У БІОСФЕРІ - надходження енергії Сонця до поверхні Землі, засвоєння її у процесі фотосинтезу рослинами, трансформація й перерозподіл у ланцюгах живлення й геологічних оболонках і розсіювання у світовому просторі.

Ці два процеси підпорядковуються двом фундаментальним природним законам - першому та другому законам термодинаміки.

Перший закон термодинаміки: енергія не може бути ні народжена, ні знищена, вона може бути лише трансформована з однієї форми в іншу. Кількість енергії при цьому не змінюється.

Другий закон термодинаміки: будь-яка робота супроводжується трансформацією високоякісної енергії у тепло, що розсіюється в довкіллі й втрачається в просторі.

Сукупно всі організми утворюють біомасу, або, за висловом Володимира Вернадського, живу речовину планети. За масою вона становить близько 0,001 % маси земної кори. Проте роль організмів у процесах, що відбуваються на планеті, є величезною. Жива речовина виконує хімічні функції: газову, концентраційну, окисно-відновну, біохімічну, деструкційну, середовищеутворювальну.

Закономірності функціонування біосфери Вернадський описав у трьох законах:

  • перший закон Вернадського, або закон біогенної міграції хімічних елементів: міграція хімічних елементів на земній поверхні та в біосфері в цілому здійснюється або за безпосередньої участі живої речовини, або ж у середовищі, особливості якого зумовлені живою речовиною.
  • другий закон В. І. Вернадського, або закон константності: кількість живої речовини за певний час є сталою величиною.( збільшення кількості живої речовини в одній частині біосфери супроводжується її зменшенням в іншій)
  • третій закон В. І. Вернадського, закон єдності живої речовини: усе живе має спільну фізичну, хімічну основу, тобто основою живих систем є однакові хімічні, біохімічні, фізичні процеси, що зумовлені загальними законами хімії, фізики, і діють вони незалежно від стану системи - живої або неживої.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати відповідний параграф підручника.

Виконати тест за посиланням, зробити скрін і надіслати мені на пошту, або вайбер.


22.03.2023


Урок  24


Тема:"Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери" -  опрацювати відео урок. Виписати головне.


https://www.youtube.com/watch?v=xqodf1eZ8Ls - посилання на відео урок


24.03.2023


Урок 25


Тема :" Вчення В.І Вернадського про біосферу та ноосферу " -опрацювати відео урок. Виписати головне


https://www.youtube.com/watch?v=mntBEyuEKYE - посилання на відео урок


27.03.2023


Урок 26


Тема:"Проєктна робота " Дослідження особливостей структури місцевих екосистем ( природних та штучних) " 

План роботи над проєктом :

« Дослідження особливостей структури місцевих екосистем

(Природних чи штучних)»

Етапи реалізації:

1.    Оберіть об’єкт дослідження ( природну чи штучну екосистему вашої місцевості – парк,ліс,посадка,озеро,ставок,річка,поле,степ,сад);

2.    Зробіть фото і прикріпіть його в документ або презентацію з результатами роботи, підпишіть;

3.    Охарактеризуйте склад,структуру і властивості екосистеми, використовуючи власні спостереження та інформацію із додаткових джерел мережі інтернет. Створіть звіт за прикладом, поданим у таблиці:

https://naurok.com.ua/plan-roboti-nad-proektom-doslidzhennya-osoblivostey-miscevih-ekosistem-325559.html - посилання на таблицю.

       28.02.2023

Урок 27

  Тема:"Повторення знань з теми екологія." - повторити конспект, відео уроки.


  29.03.2023

   Урок 28

  Тема:"Сучасні екологічні проблеми у світі і в Україні" - опрацювати відео урок


https://www.youtube.com/watch?v=9J64ALA8JMg&t=908s - посилання на відео урок


29.03.2023

Урок 29

Тема:"Види забруднення" - переглянути відео урок. Виписати головнею


https://www.youtube.com/watch?v=C2p6FDdPPAs&t=90s - посилання на відео урок.

    31.03.2023

Урок 30

Тема:"Наслідки забруднення для природних і штучних екосистем і людини" - опрацювати конспект уроку ( письмово)

Екологічними наслідками забруднення є результат дії різних видів забруднення, що виявляється у негативних змінах стану й функціонування біосфери, природних і штучних екосистем, популяційних механізмів, саморегуляції та процесів життєдіяльності організмів.
Серед екологічних наслідків біосферного забруднення глобального значення набули парниковий ефект, озонові діри, кислотні опади, смог, цвітіння води, евтрофікіція водойм тощо.
  
На рівні екосистем привнесення або вилучення певних речовин спричиняє порушення їх структури і функціонування. Такі порушення можуть призвести до негативних наслідків на рівні екосистем: накопичення забруднювачів трофічними рівнями, збільшення або зменшення таксономічного різноманіття екосистеми, зниження первинної продуктивності екосистеми, що впливає на видовий склад редуцентів і консументів, її стійкість і стабільність та ін.
 
На популяційно-видовому рівні у більшості видів рослин спостерігаються: зниження енергії проростання насінин, гальмування процесів росту і розвитку, морфологічні порушення кореневої системи та пагонів. У природних популяціях тварин змінюються вікова, генетична, просторова й статева структура, інтенсивність розмноження, вік досягнення статевої зрілості та ін. Найбільший негативний вплив відчувають живі організми, чия життєдіяльність пов'язана з ґрунтом (едафобіонти) та дном водойм (бентос), оскільки саме в цих ділянках накопичуються забруднювачі.
 
На рівні організмів найвразливішими до забруднення є тканини, у яких відбуваються активні процеси поділу. Через те меристеми зелених рослин, ретикулярні тканини червоного кісткового мозку хребетних тварин і людини зазнають найбільшої шкоди. Результатом такого впливу є онкологічні захворювання. Найчутливішими до забруднювачів є ранні стадії розвитку: негативна дія полютантів призводить до появи різних вад розвитку.
Наслідки забруднення ведуть до змін стану довкілля, порушень екологічних процесів і зв'язків на усіх рівнях організації життя.

04.04.2023

Урок 32

Тема: "Поняття про якість довкілля" - переглянути відео урок


 https://www.youtube.com/watch?v=exW-aZkWtgU&t=175s - посилання на відео урок

05.04.2023

Урок 33

Тема:" Критерії забруднення довкілля" - опрацювати відео урок.Виписати головне.


https://www.youtube.com/watch?v=sUMTuyexEoc - посилання на відео урок


05.04.2023

Урок 34

Тема:" Антропічний вплив на атмосферу"- опрацювати конспект уроку

Види забруднення атмосфери. Забруднення атмосферного повітря за джерелом проходження бувають природними (викликані природними процесами) та антропічними (викликані викидом різних забруднювальних речовин у результаті діяльності людини). За площею поширення розрізняють три типи атмосферного забруднення. Перший - місцевий, для якого характерний великий уміст речовин на малих територіях (район, місто). Другий - регіональний, за якого забруднення поширюється на значний простір. Третій - глобальний, за якого відбувається поступове накопичення екологічних і кліматичних змін планетарного масштабу. Забруднення викликають забруднювачі, які розрізняють за агрегатним станом: тверді (пил, сажа, смолисті речовини тощо), рідкі (кислоти, луги, солі) та газуваті (оксидиКарбону, Нітрогену, Сульфуру та вуглеводні). Саме газуваті забруднювачі становлять 90 % загальної маси речовин, що надходять в атмосферу.

Забруднення атмосфери - надходження різних за походженням і хімічним складом забруднювачів у кількостях і концентраціях, що змінюють склад і властивості повітряних мас, шкідливо впливають на організми.

 Види та джерела забруднення атмосфери

Дайте відповіді на запитання.

1. Чи може забруднення пилом і газом мати як природне, так й антропічне походження?

2. Чому природний радіаційний фон не вважають забрудненням?

07.04.2023

Урок 35

Тема: "Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона" - опрацювати конспект уроку ( письмово)

Забруднення атмосфери - результат викидів забруднюючих речовин з різних джерел. Причинно-наслідкові зв'язки цього явища потрібно шукати в природі земної атмосфери. Так, забруднення переносяться по повітрю від джерел появи до місць їхнього руйнуючого впливу; в атмосфері вони можуть перетерплювати зміни, включаючи хімічні перетворення одних забруднень в інші, ще більш небезпечні речовини.

Сталий зміст забруднень у повітрі (викиди) визначає ступінь руйнуючого впливу на даний регіон. Можна сказати, що ступінь забруднення атмосфери залежить від числа й маси викидів.

Оцінка результатів забруднення атмосфери включає негативний вплив на окремі об'єкти живої природи, тобто людей, тварин, рослини; на неживі складові природи, включаючи воду, ґрунт і ландшафт у цілому, і на будови й матеріали. У більше широкому змісті як такий негативний вплив можна розглядати саму забруднену атмосферу, клімат, а також ряд економічних і соціальних умов.

У загальному плані концепція забруднення атмосфери включає значне число дій й явищ, що ведуть до погіршення вихідної, природної якості її. У більше вузькому змісті, що відповідає концепції, погодженої в рамках країн, що входять у систему Комекон і ряду інших, забруднення атмосфери розуміється як викид твердих, рідких і газоподібних забруднюючих речовин. Уважається, що забруднюючі речовини - це ті, які впливають на навколишнє середовище або безпосередньо, після хімічних змін в атмосфері, або в сполученні з іншими речовинами.

Відповідно до концепції захисту атмосфери, прийнятої в деяких промислово розвинених країнах (наприклад, у Німеччині), забрудненням атмосфери вважається пряме або непряме введення в неї будь-якої речовини в такій кількості, що впливає на якість і сполуку зовнішнього повітря, наносячи шкоду людям, живій і неживій природі, екосистемам, будівельним матеріалам, природним ресурсам - всій навколишньому середовищу. Відповідно до цього визначення до забруднення атмосфери варто було б віднести викид більших кількостей водяної пари від градирень електростанцій, якби це привело до погіршення видимості через туман, утворенню ожеледі на дорогах, підвищенню корозійного впливу атмосфери й т. д.

У рамках Конвенції по великим міждержавним забрудненням повітря забрудненням атмосфери, крім викидів у повітря матеріальних часток, уважаються також, що приводять до збитку викиди, енергії. Отже, викиди теплоти шуму вібрацій і випромінювань (не тільки радіоактивних, але й електромагнітних, таких як мікрохвильові, радарні, ультрависокочастотні, тобто тих, які випускаються високовольтними лініями й т. д.) можуть уважатися видами забруднення.

Парниковий ефект

Клімат Землі, що залежить головним чином від стану її атмосфери, протягом геологічної історії періодично змінювався: чергувалися епохи значного похолодання, коли більші території покривалися льодовиками, і епохи потепління. Але останнім часом учені метеорологи б'ють тривогу: схоже на те, що атмосфера Землі розігрівається значно швидше, ніж коли-небудь у минулому.

Це обумовлено діяльністю людини, що, по-перше, розігріває атмосферу шляхом спалювання великої кількості вугілля, нафти, газу, а також роботи атомних електростанцій.

По-друге, і це головне, спалювання органічного палива, а також знищення лісів приводить до нагромадження в атмосфері великої кількості вуглекислого газу. За останні 120 років зміст цього газу в повітрі збільшилося на 17%. У земній атмосфері вуглекислий газ діє як скло в теплиці або парнику: він вільно пропускає до поверхні Землі сонячні промені, але втримує тепло нагрітої Сонцем поверхні Землі. Це викликає розігрівання атмосфери, відоме як парниковий ефект. По підрахунках учених, у найближчі десятиліття середньорічна температура на Землі за рахунок парникового ефекту може збільшитися на 1,5 - 2 С.

Ести людство не зменшить кількість забруднень атмосфери, і глобальна температура буде збільшуватися й далі, як це має місце протягом останніх 20 років, те дуже швидко клімат стане тепліше, ніж у який-небудь час на Землі за останні 100 000 років. Це викличе активне прискорення глобальної екологічної кризи.

Озонова діра в атмосфері

На висоті 20-50 км повітря одержить підвищена кількість озону. Озон утвориться в стратосфері за рахунок молекул звичайного, двохатомного кисню ПРО2, що поглинає тверде УФ випромінювання. Енергія променів УФ-В й УФ-С витрачається на фотохімічну реакцію утворення озону з кисню:3ПРО2 -> 2ПРО3 і тому до поверхні землі вони не доходять, туди проникає лише значно ослаблений потік "м'якого" УФ-С.

Останнім часом учені надзвичайно стурбовані зниженням вмісту озону в озоновому шарі атмосфери. Над Антарктидою виявлена "діра" у цьому шарі, де зміст його менше звичайного на 40 - 50%. Ця озонова діра рік у рік збільшує свою площу й сьогодні вона вже більше материка Антарктида. Озонова діра обумовила посилення УФ - тла в країнах, розміщених у Південній півкулі, ближче до Антарктиди, насамперед у Новій Зеландії.

Медики цієї країни б'ють тривогу, констатуючи значне підвищення кількості захворювань, обумовлених збільшеним УФ - фоном, таких, як рак шкіри й катаракта очей. Установлено, що ушкодженню озонового шару сприяють деякі хімічні речовини (наприклад, оксиди азоту), які попадають у стратосферу з висхідними повітряними плинами. Отут вони вступають у реакцію з озоном і розкладають його на кисень.

Але в той же час оксидів азоту в атмосфері дуже мало, вони нестійкі й серйозно не впливають на кількість озону в стратосфері. Але з'явилося інше джерело озоноушкоджуючих речовин - це діяльність людини. Сучасна промисловість усе в більших кількостях використає так називані фреони (хлорфторметани, такі як CFCL3, CF2ClCBr). Вони широко використаються як холодоагенти в рефрижераторах і домашніх холодильниках, як аерозольні розприскувачі в балончиках з фарбою, лаком, парфумерією, для очищення напівпровідникових схем. Сьогодні у світі щорічно випускається кілька мільйонів тонн фреонів.

Для людей пари фреонів не шкідливі, але вони надзвичайно стійкі й можуть зберігатися в атмосфері до 80 років. Пари фреонів з висхідними повітряними плинами попадають у стратосферу, де під впливом УФ випромінювання Сонця їхні молекули розпадаються, звільняючи атома хлору. Ця речовина діє, як дуже сильний каталізатор, розкладаючи молекули озону до кисню. Один атом хлору здатний розкласти 100 000 молекул озону.

Під погрозою зникнення озонового шару керівники багатьох країн миру вирішили рішуче діяти. И в 1985 р. у Монреаль указами більшості країн миру був підписаний протокол про охорону атмосферного озону. Вирішено до 2000-го року зменшити на 50% використання фреонів, а незабаром і зовсім відмовитися від них, заміняючи їхніми безпечними сполуками.

Захист атмосфери

Захист атмосфери включає комплекс технічних й адміністративних мер, прямо або побічно спрямованих на припинення або принаймні зменшення зростаючого забруднення атмосфери, що є наслідком промислового розвитку. Територіально-технологічні проблеми включають як питання місця розташування джерел забруднення атмосфери, так й обмеження або усунення ряду негативних ефектів.

Пошук оптимальних рішень по обмеженню забруднення атмосфери даним джерелом інтенсифікувався паралельно з ростом рівня технічних знань і промисловим розвитком, - розроблений ряд спеціальних заходів щодо захисту атмосфери. Крім того, починається інтегрування процесу пошуку оптимальних рішень по обмеженню ефектів забруднення атмосфери з комплексним підходом до захисту атмосфери, що і слугує взаємозв'язку між окремими складовими навколишнього середовища. Таким чином, дослідження ефектів забруднення атмосфери стає усе більше залежною, але не менш важливою частиною в області захисту атмосфери.

Додання дослідженням із захисту атмосфери цілеспрямованого характеру повинне включати боротьбу проти її забруднення, особливо промислового, а також від транспортних засобів й інших джерел.

Захист атмосфери не може бути успішної при однобічних і половинчастих мірах, спрямованих проти конкретних джерел забруднення. Найкращі результати можуть бути отримані лише при об'єктивному, багатобічному підході до визначення причин забруднення атмосфери, внеску окремих джерел і виявленню реальних можливостей обмеження цих викидів.

У міських і промислових конгломератах, де є значні концентрації малих і більших джерел забруднюючих речовин, лише комплексний підхід може привести до встановлення прийнятного рівня забруднення атмосфери при сполученні оптимальних економічних і технологічних умов. Виходячи із цих положень необхідне незалежне джерело інформації, що розташовував би відомостями не тільки про ступінь забруднення атмосфери, але й видах технологічних й адміністративних мір.

Урок 36

Тема:" Антропічний вплив на гідросферу " - опрацювати письмово конспект уроку

Джерела забруднення гідросфери.

Основними джерелами потоків стічних вод є промислові підприємства. Стічні води різних галузей сільського господарства є джерелами забруднення пестицидами, сполуками важких металів, нітратами і нітритами тощо. Морський і річковий транспорт забруднює водойми продуктами згоряння пального, а у випадку аварій - часто виникає забруднення водойм нафтою.

Об'єкти енергетичного комплексу не поступаються за кількістю стічних вод. Зокрема, ТЕС спускають у водойми підігріту воду, яка змінює термічні режими водойм, АЕС створюють ризик радіаційного забруднення, ГЕС призводять до застою води у водосховищах і, як наслідок, до накопичення промислових забруднень і цвітіння води.

Цвітіння води - це природне явище, що полягає в зміні забарвлення води внаслідок масового розмноження ціанобактерій. Вони здатні виробляти отруйні речовини у великих концентраціях. Цвітіння викликає зміну кольору води й погіршує кисневу забезпеченість вод. Підсилюють прояв цього явища забруднення водойм добривами, мийними засобами, промисловими стічними водами, що містять сполуки Фосфору та Нітрогену, стимулюючи розвиток ціанобактерій. За таких умов виникає придуха риби й водоростей, що призводить до їх загибелі.

Електричні батарейки залежно від їхнього типу містять важкі метали та небезпечні елементи (Цинк, Манган, Кадмій, Нікель, Плюмбум, кислоти, луги). Потрапляючи в навколишнє середовище, одна батарейка забруднює 400 л води.

Наслідки забруднення гідросфери?

1) зниження первинної біологічної продукції (за оцінками вчених, на 10 %) і, відповідно, зниження приросту інших мешканців моря;

2) деградація й руйнування водних екосистем;

3) скорочення запасів прісної води;

4) погіршення якості води;

5) збільшення частоти інфекційних захворювань, збудники яких передаються через воду (холера, дизентерія, онхоцеркоз).

Охорона водойм - сукупність заходів, спрямованих на запобігання забрудненню та виснаженню вод.

Основними заходами охорони водойм є:

  • правові (дотримання природоохоронних законів, нормування якості води, державний моніторинг вод);
  • організаційні (створення санітарних зон, прибережних захисних смуг);
  • економічні (технології очищення стічних вод, оборотного водопостачання);
  • соціальні (виховання бережливого ставлення до води, екологічна освіта).
Урок 37
Тема:" Причини порушення якості природдних вод , дефіцит водних ресурсів" - опрацювати конспект уроку

. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм

Мета: сформувати уявлення про  антропічний вплив  на гідросферу; розкрити причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм; ознайомити зі способами охорони водойм.

Обладнання:  фотографії чистих та забруднених водойм.

Основні поняття й ключові терміни: забруднення гідросфери, якість води,охорона водойм.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Бесіда

1. Що таке забруднення атмосфери?

2. Назвіть основні джерела забрудненняатмосфери.

3. Назвіть екологічні проблеми, що виникли внаслідок забруднення атмосфери.

4. Що таке парниковий ефект?

5. Що таке охорона атмосфери?

6. Наведіть приклади заходів захисту атмосфери.

7. Яким є антропічний вплив на атмосферу?

8. Які екологічні проблеми є наслідками забруднення атмосферного повітря?

 9. Назвіть заходи охорони атмосфери від забруднення.

10. Назвіть захворювання, що їх спричиняє забруднене повітря та наведітьприклади стратегій для зменшення викидів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Поміркуйте!

Ø Які речовини поглинаються з води рослинами і тваринами?

Ø Які проблеми можуть виникнути в рослин і тваринчерез нестачу води?

Ø Що таке гідросфера?

Ø Які компонентивходять до складу гідросфери?

Ø Які хребетні тварини живутьу водоймах вашого регіону?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. ЗАБРУДНЕННЯ ГІДРОСФЕРИ– це надходження у водойми рідких, твердих і

газуватих речовин у кількостях , що змінюють властивості води і є шкідливими

для водних екосистем.

1) Основні забруднювачі гідросфери:

Ø нафтопродукти,

Ø стічні води,

Ø  пестициди,

Ø нітрати,

Ø фосфати,

Ø синтетичні мийні засоби,

Ø пластикові вироби,

Ø поліетиленові пакети.

Нині надходження цих речовин зазвичай перевищує здатність водойм досамоочищення, тому забруднювачі гідросфери (пестициди, сполуки важких металів, радіонукліди) мають здатність накопичуватися в ланцюгах живлення (біоакумуляція).

Підтвердженням цьому є приклад з інсектицидом ДДТ, вміст якого втканинах птахів може бути перевищеним у 1 млн разів, порівняно з вихіднимвмістом у воді.

2. Види забруднень гідросфери

Ø механічного (засмічення, забруднення піском, глиною),

Ø хімічного (нафта, нафтопродукти, пестициди, сполуки важких металів, діоксини, антибіотики, добрива),

Ø фізичного (тепло, радіонукліди Цезій-137, Стронцій-90, Калій-40);

Ø біологічного (бактерії, ентеровіруси, яйця гельмінтів, спори грибів).

Найбільш небезпечним для водних екосистем є хімічне забруднення. Його особливими видами є теплове, фармакологічне та пластикове забруднення.

3. Забруднення Світового океану:

Ø через суходіл (стічніводи, стоки сільськогосподарських виробництв і населених пунктів);

Ø черезатмосферу(з димом, пилом, вихлопними газами), з якими гідросфера тісно пов’язана кругообігом води.

 

4. Найінтенсивнішими забруднювачами поверхневих і підземних вод:

Ø целюлозно-паперові,

Ø хімічні,

Ø нафтопереробні,

Ø металургійні комбінати,

Ø  сільськегосподарство.

5. Наслідками забруднення гідросфери:

1) зниження первинної біологічноїпродукції (за оцінками вчених, на 10 %) і, відповідно, зниження приросту іншихмешканців моря;

2) деградація й руйнування водних екосистем;

3) скороченнязапасів прісної води;

4) погіршення якості води;

5) збільшення частоти інфекційних захворювань, збудники яких передаються через воду (холера, дизентерія,онхоцеркоз)

2. ОСНОВНІ ЕКОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ГІДРОСФЕРИ

1. Проблема стічних вод,що утворюються в процесі господарсько-побутової

і виробничої діяльності.

Ø Дуже небезпечними для природних водних екосистем єстоки, що утворюються на підприємствах целюлозно-паперової промисловості.

Ø Проблема промислових відходів, що містять сполуки важких металів (ртуть,Плюмбум, Кадмій), пестициди, добрива, мийні засоби, радіонукліди.

Ø Відомі випадки масового отруєння людей сполуками ртуті, що містилась у рибі (хворобаМінамати), кадмієм унаслідок вживання недоброякісної води (хвороба ітай-ітай).

2. Евтрофікація водойм– підвищення біологічної продуктивності воднихекосистем унаслідок накопичення у воді біогенних елементів (Нітроген, Фосфор,Калій), що призводить до заростання водойм, обміління, скорочення рибних ресурсів, утворення боліт та ін.

Цвітіння води – масове розмноження фітопланктону, що спричиняє зміну

забарвлення води і погіршує кисневу забезпеченість вод.

3. Забруднення через розливи нафти.

Ø Нафта й нафтопродукти утворюють наповерхні води плівки й порушують обмін речовин між Океаном і атмосферою,що впливає на клімат, спричиняє загибель гідробіонтів.

Ø Вуглеводні можуть розчиняти інші забруднювачі (пестициди,важкі метали), що отруюють воду.

 

4. Дефіцит водних ресурсів– відсутність достатніх запасів для забезпеченняпотреб населення в чистій питній воді.

Ø Від дефіциту питної води страждає більш ніж 40 % населення світу.

Ø Танення льодовиків – зменшення площі льодовиків по всьому світу, що істотно впливає на наявність джерел прісної води, існування гірських екосистемта рівень води в океанах.


3. ПРИЧИНИ ПОРУШЕННЯ ЯКОСТІ ПИТНОЇ ВОДИ

Одним із найважливішим наслідків забруднення води є те, що, потрапляючи у водойми, забруднювачі погіршують її якість. 

Якість природної води – цесукупність фізичних, хімічних, біологічних і бактеріологічних показників, щозумовлюють придатність води для використання.

Порушення якості води виявляється:

Ø у зміні її фізичних властивостей (прозорості, запаху, присмаку);

Ø  хімічного складу (кислотності, кількості домішок, вмісту отруйних речовин);

Ø у зменшенні вмісту кисню;

Ø зміні кількості та видового складу мікроорганізмів;

Ø  поява хвороботворних бактерій. 

Які причини погіршення якості природних вод?

Природні води забруднюються внаслідок посилення впливу людини:

Ø безсистемна господарська діяльність,

Ø надмірне використання водних ресурсів,

Ø замулення, забруднення та заростаннярічок,

Ø недотримання режиму господарювання на прибережних захисних смугах,

Ø забруднення промисловими та комунальними стічними водами.


Як оцінюється екологічний стан природних водойм?

Оцінювання якості природних вод здійснюють трьома способами:

Ø фізико-хімічним,

Ø бактеріологічним,

Ø біологічним.

Метод оцінювання якості води за видовим складом і показникамикількісного розвитку видів-індикаторів і структури утворюваних ними угруповань називається біоіндикацією.

4. ОХОРОНА ВОДОЙМ

Охорона водойм – сукупність заходів, спрямованих на запобігання забрудненню та виснаженню вод.

Основними заходами охорони водойм є:

Ø правові (дотримання природоохоронних законів, нормування якості води,державний моніторинг вод);

Ø організаційні (створення санітарних зон, прибережних захисних смуг);

Ø економічні (технології очищення стічних вод, оборотного водопостачання);

Ø соціальні (виховання бережливого ставлення до води, екологічна освіта).

 

Для ефективного, науково обґрунтованого використання вод та їх охоронивід забруднення й засмічення в Україні прийнято низку державних документів:

Ø «Водний кодекс України»,

Ø Закон України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення».


V. Узагальнення та систематизація знань

1. Самостійна робота з таблицею.

За допомогою таблиці визначте сутність та причини найпоширеніших екологічних проблем щодо гідросфери.

 

Екологічні проблеми гідросфери

Назва

Сутність

Причини

Дефіцит питної води

 

 

 

Урок 38

Тема:" Охорона водойм" -опрацювати конспект уроку

Мета:

  • сформувати в учнів систему знань і вмінь в області ви­вчення природного довкілля; розкрити питання чистої води; показати необхідність охорони природних водойм від забруднення; вивчити методи очищення води, як вони впливають на використання цієї важливої речовини в побуті, промисловості та на здоров’я людини; закріпити знання про якісний склад води, вміти аргументувати свої відповіді при вирішенні ситуаційних завдань;

  • продовжити формувати навички самоконтролю та взаємоконтролю; розвивати пізнавальний інтерес до досліджуваного матеріалу на основі міжпредметних зв’язків, зв’язку з життям, створюючи ігрові та проблемні ситуації; продовжити формувати вміння узагальнювати, аналізувати, порівнювати, робити висновки;

  • сприяти розвитку екологічного мислення, усвідомленню необхідності охорони й раціонального використання такого безцінного дару – води; здійснювати естетичне виховання.

Комплекс використаних методі та прийомів: розповідь, бесіда, інтерактивні технології, інформаційно-комунікаційні технології, рефлексія.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: комп’ютер, проектор, колонки.


Хід уроку

Краплина води дорожча за алмаз.

(Д. Менделєєв)


І. Організаційний етап.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Розповідь

Наше життя не можливе без води, вода і є саме життя.

Але, для того, щоб наше життя було безпечним, ми повинні вживати лише чисту воду, а чи чисту ми її вживаємо?

Розвиток виробництва, збільшення населення потребують великої кількості води. Україна недуже багата на водні ресурси. Тому проблема охорони та раціонального використання водних ресурсів є актуальною для України. Причинами, що призводять до дефіциту прісної води в Україні, є інтенсивне зростання потреби у воді у зв’язку з ростом населення та розвитком галузей виробництва, що потребують великих затрат водних ресурсів, скорочення водоносності рік, яке пов’язано з осушуванням боліт, вирубуванням лісів, розорюванням луків, що призводить до скорочення рівня ґрунтових вод, неекономне використання води, забруднення водойм побутовими стоками.

Оголошення теми і мети уроку

Тож, сьогодні ми розглянемо проблему чистої води, з’ясуємо як її вберегти від забруднень, ознайомимося із типами забруднення та розглянемо методи очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Проблема чистої води .

  2. Охорона водойм від забруднень

  3. Очищення  води в промисловості та побуті, в домашніх умовах


Розповідь

Вода повинна бути не тільки чистою, але і повністю безпечною для людського здоров’я. Хороша питна вода відрізняється своєю прозорістю, не містить осаду і піску, не має запаху і присмаку землі. Вона повинна бути освіжаючою і приємною за своїми смаковими якостями

Чим же ще забруднюється вода?

Дуже токсичними є Меркурій, Кадмій, Плюмбум. Якщо ці речовини та їх сполуки потрапляють із промисловими стоками у водойми, вони призводять до загибелі планктону і молюсків, що беруть участь у самоочищенні води. Солі важких металів зумовлюють порушення нормальних умов розмноження риб, при цьому вони гинуть від прямого отруєння. Найбільш чутливі до важких металів ікра і мальки, ці метали спричиняють захворювання всіх систем організму тварини і людини. Наявність навіть незначної кількості миючих засобів у воді надає їй неприємного запаху і смаку.

Виділяють такі типи забруднень:

Види забруднення

Приклади

1. Фізичні

Пісок, глина

2. Біологічні

Бактерії, віруси

3. Хімічні

Добрива, отрутохімікати, бензин, машинне масло, нафта, каналізаційні стоки, викиди підприємств

4. Теплові

Тепла вода із заводів, пралень

5. Механічні

Сміття


  1. Бесіда

Проблема охорони навколишнього середовища стає все більш актуальною, а одним із головних завдань людства є збереження чистоти водних ресурсів. Охорона вод передбачена Водним кодексом України (22.05.2008). Глава 20 цього кодексу має назву «Охорона вод від забруднення, засмічення і вичерпання»

Під охороною вод розуміють цілий комплекс заходів, спрямованих на запобігання і усунення наслідків забруднення, засмічування та виснаження вод.

Основними джерелами забруднення природних вод є:

  • Атмосферні води, які несуть значні кількості забруднювачів, що вимиваються з повітря і мають переважно промислове походження. При стіканні по схилах, атмосферні та талі води додатково захоплюють з собою значну кількість речовин. Особливо небезпечні стоки з міських вулиць та промислових майданчиків, які несуть значну кількість нафтопродуктів, сміття фенолів, різних кислот.

  • Промислові стічні води.

Найбільшими забрудниками поверхневих і підземних вод є:

  • хімічна промисловість;

  • чорна металургія;

  • кольорова металургія;

  • коксохімія;

  • важке, енергетичне і транспортне машинобудування;

  • комунальне і сільське господарство

Головними джерелами забруднення і забруднюючими речовинами ґрунтових вод вважають:

  • неправильно розташовані звалища та інші сховища отруйних речовин;

  • підземні резервуари та трубопроводи (особливу небезпеку становлять втрати бензину на АЗС);

  • пестициди, що застосовуються на полях, у садах, на газонах тощо;

  • сіль, якою посипають тротуари і вулиці під час ожеледі;

  • мазут на дорогах для зв’язування пилу;

надлишки стічних вод та каналізаційного мулу

Найважливішим наслідком забруднення води є те, що, потрапляючи у водойми, забруднювальні речовини спричинюють зниження її якості.

  1. Очищення води.

Існують різноманітні методи очищення води від забруднень на водоочисних станціях і кожен з них має свої переваги та недоліки. Однозначно визначити найкращий неможливо, поговоримо про кожен з основних методів окремо.

Методи очищення води та принципи роботи очисних пристроїв можна умовно розділити на фізико-хімічні, біологічні та механічні.


Урок 39

Тема" Основні джерела антропічного забруднення грунтів,їхні наслідки" - переглянути відео урок


https://www.youtube.com/watch?v=VUnu9NWCTw0 - посилання на відео урок


Урок 40

Тема :" Антропічний вплив на біорізноманіття" - опрацювати відео урок



https://www.youtube.com/watch?v=xtf8icy6K2U - посилання на відео урок


Урок 41

Практична робота : " Оцінка екологічного стану свого регіону" - виконати практичну роботу. Переглянути відео урок, .


https://www.youtube.com/watch?v=Flegl9MJTkY - посилання на відео урок


Урок 42

Тема:" Проблеми акліматизації та реакліматизації видів" - опрацювати конспект уроку

ТЕМА: "Проблеми акліматизації та реакліматизації видів.

Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери"

Акліматизація — пристосування організмів до нових, не звичних для них кліматично-географічних умов існування після територіального, штучного чи природного переміщення з утворенням стабільних відтворювальних груп організмів.

Реакліматизація — пристосування організмів до місцевості, з якої вони з певних причин зникли.

Акліматизація можлива двома шляхами:

1) Зміною обміну речовин організмів. Такі зміни (модифікації) не успадковуються і визначаються нормою реакції організму. В цьому випадку відбувається натуралізація. Приклад: багато злісних і карантинних бур’янів і шкідників, що мають широку норму реакції генотипу і що вільно поширюються по планеті. При цьому генетична структура популяції або виду не змінюється.

2) Зміною генетичної структури виду. Це — справжня акліматизація. Чинником, що визначає генетичну структуру виду та обумовлює акліматизацію, є природний відбір. В онтогенезі акліматизація визначається багатством генофонду популяції. Деяке значення при акліматизації мають спонтанні мутації, але частота їх невелика.

Інтродукція нового виду — втручання у біогеоценоз — супроводжується здебільшого негативними наслідками. Новий вид змінює у ньому кормові зв’язки, спричиняє перебудову структури екосистеми, порушує рівновагу біоценозу. Інтродуковані особини нового виду змушені знаходити екологічну нішу для існування, вступати у конкуренцію з місцевими екологічно близькими видами.

Реакліматизація ж має велике значення, оскільки сприяє збагаченню біоценозів та повнішому використанню продуктивності екосистем.


Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери

Біорізноманіття поділяють на три категорії:

1) Генетичне різноманіття — це різноманіття генів усередині одного виду. Воно пов’язане з тим, що особини зазвичай мають гени, що дещо різняться. До генетичного різноманіття відносять існування в межах одного виду підвидів, рас, сортів, штамів, клонів, різновидів, форм тощо.

2) Видове різноманіття — це різноманіття всередині одного регіону. За оцінками спеціалістів, сьогодні на Землі відомо приблизно 1,5 млн видів різних живих організмів, Кількість видів тварин набагато більша за кількість видів рослин, грибів та бактерій. Серед тварин за числом видів на першому місці комахи. Серед рослин найбільш чисельними є покритонасінні (квіткові).

3) Екосистемне різноманіття — це різноманіття видів усередині екосистеми. Зниження екосистемного різноманіття — це не тільки зменшення числа видів, але й якісні зміни екосистем. Вони відбуваються переважно через діяльність людини і становлять серйозну небезпеку.

Скорочення біорізноманіття є однією з екологічних проблем сучасності. Причини, з яких необхідно зберігати біорізноманіття, полягають тому, що воно виконує провідну роль у забезпеченні стійкості екосистем та біосфери в цілому (поглинання забруднень, стабілізація клімату, забезпечення придатних для життя умов). Кожен вид, навіть якщо він здається незначним, робить свій внесок у забезпечення стійкості не тільки локальної екосистеми, але й біосфери в цілому.

Урок 43

Тема:" Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери" -опрацювати конспект уроку

 Тема. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери


Мета: вивчити біорізноманіття як термін, значення біорізноманіття у природі. Розвивати в учнів поняття про флористичні та зоогеографічні царства планети.розвивати навички роботи з додатковою літературо, ЗМІ. Виховати в учнів екологічне мислення.

Обладнання: підручники, довідкова інформація, карти «Флористичні царства», «Зоогеографічні царства», презентація до уроку, мультимедійний комплекс.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності

Бліцопитування:

  • Що таке вид?

  • Які існують концепції виду?

  • Оберіть концепцію виду, якої ви притримуєтесь.

  • Що таке критерії виду? Наведіть приклади.

  • Поясніть як за допомогою біохімічного критерію розрізняють декілька видів?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Поетична хвилинка:

Я вірю, що зелень трави гідна краси зірок,

І що не гірше від них мурашка і яйце перепілки,

І що лісова жаба – теж незрівнянний шедевр,

І лось, що похмуро жує, перевершує будь-яку статую…

А миша – це диво, що може вразити мільйони невірних.

Волт Вітмен «Пісня про себе»

Бесіда

  1. Які живі організми згадуються у вірші?

  2. Яких ще представників живої природи ви знаєте?

  3. Як називають різноманітність живих організмів?

  4. Чи можна людину віднести до елементів біорізноманіття? Відповідь обґрунтуйте.

Тож на сьогоднішньому уроці мова піде про біорізноманіття рівні та типи

ІV. Вивчення нового матеріалу

План

  1. Рівні і типи біорізноманіття.

  2. Значення біорізноманіття у природі і житті людини.

  3. Систематика і біогеографія.

Рівні і типи біорізноманіття

Розповідь учителя з елементами бесіди

         Біологічне різноманіття є головним природним і генетичним ресурсом окремо взятої країни і планети в цілому, основою стабільності функціонування біосфери.  Біорізноманіття є цінністю, що має ключове екологічне, соціальне, економічне та естетичне значення. Збереження біорізноманіття належить до найголовніших у глобальній концепції стратегії і тактики виживання людства.

Історичний факт

Поняття «біорізноманіття» почало широко застосовуватися після того, як 1986 р. в США відбувся Національний форум з біорізноманіття, а 1988 р. за результатами його діяльності відомий американський біолог Едвард Вільсон видав книжку «Біорізноманіття».

Обговорення цитати

  1. Як ви розумієте цитату?

Біорізноманіття – це міст, що тримається на певній кількості колон. І чим багатша екосистема – тим більше колон. Втрата кількох з них спричинить руйнування мосту. Тому так важливо підтримувати збереження кожного виду в екосистемі. (Олексій Бурковський)

Робота з підручником

Знайти в підручнику, зачитати і записати термін «біорізноманіття».

Значення біорізноманіття у природі і житті людини

Біорізноманіття — це один з фундаментальних феноменів, що характеризує прояви життя на Землі. Зниження рівня біорізноманіття займає особливе місце серед головних екологічних проблем сучасності. Наслідком зникнення видів стане руйнування існуючих екологічних зв’язків та деградація природних угруповань, неспроможність їх до самопідтримання, що призводитиме до їх зникнення. Подальше скорочення біорізноманіття може привести до дестабілізації біоти, втрати цілісності біосфери та її здатності підтримувати найважливіші характеристики середовища. Внаслідок незворотного переходу біосфери в новий стан вона може стати непридатною для життя людини.

Підстав для збереження біорізноманіття багато. Це необхідність використання біологічних ресурсів для задоволення потреб людства (їжа, технічні матеріали, ліки та ін.), етичний та естетичний аспекти тощо. Проте головна причина збереження біорізноманіття полягає в тому, що біорізноманіття виконує провідну роль у забезпечені стабільності екосистем та біосфери в цілому (поглинання забруднення, стабілізація клімату, забезпечення придатних для життя умов). Щоб жити й виживати в природі, людина навчилася використовувати корисні властивості компонентів біорізноманіття для отримання продуктів харчування, сировини для виготовлення одягу, знарядь праці, будівництва житла, отримання енергоносіїв.

Економічна цінність біорізноманіття полягає у використанні біологічних ресурсів — це той фундамент, на якому збудована цивілізація. Вони є основою більшості видів діяльності людини, таких як сільське господарство, фармацевтика, целюлозно-паперова промисловість, садівництво і городництво, виробництво косметичних засобів, будівництво і переробка відходів.

Рекреаційна цінність біорізноманіття також має велике значення для організації відпочинку. Головний напрям рекреаційної діяльності — отримання задоволення без руйнування природи. Мова йде про пішохідний туризм, фотографування, спостереження за птахами тощо. Річки, озера, ставки, водосховища створюють можливості для водних видів спорту, водних прогулянок, купання, любительського рибальства. У світі індустрія екологічного туризму зростає швидкими темпами і включає в свою орбіту до 200 млн осіб щорічно.

Цінність біорізноманіття для здоров’я. Упродовж століть рослинні і тваринні екстракти використовувались для лікування людей. Сучасна медицина виявляє зацікавленість у біологічних ресурсах, сподіваючись знайти нові види ліків. Побутує думка, що чим більше різноманіття живих істот, тим більше існує можливостей для відкриття нових ліків.

Екологічна цінність видового різноманіття є передумовою для виживання і стійкого функціонування екосистем. Біологічні види забезпечують процеси утворення ґрунту. Завдяки накопиченню і перенесенню основних поживних речовин забезпечується родючість ґрунту. Екосистеми асимілюють відходи, поглинають і руйнують забруднюючі речовини. Вони очищають воду і стабілізують гідрологічний режим, затримуючи ґрунтові води. Екосистеми сприяють збереженню якості атмосфери, підтримуючи необхідний рівень кисню за допомогою фотосинтезу.

Скорочення різноманіття тваринного та рослинного світу неминуче позначиться на житті людини, оскільки біорізноманіття є фундаментом духовного і фізичного здоров’я будь-якої нації. Біорізноманіття є цінним і саме по собі, незалежно від цінності його використання людьми. Якщо ми бажаємо зберегти свій менталітет і національну самобутність, то повинні зберегти свою природу. Стан природи є дзеркалом стану нації. Збереження біорізноманіття — необхідна умова виживання людства.

Систематика і біогеографія

Поняття про флористичні царства і зоогеографічні царства

Що таке флористичне районування


Урок 44

Тема:" Екологічна політика в Україні : природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди" - опрацювати відео урок


https://www.youtube.com/watch?v=2-47o9iFv6M - посилання на відео урок


Урок 45

Тема:" Червона книга та чорні списки тварин" - перегляньтте відео урок.Випишіть головне.


https://www.youtube.com/watch?v=xFyXjroG03Q - посилання на відео урок


Урок 46

Тема:" Зелена книга України" - переглянути відео - презентацію.


https://www.youtube.com/watch?v=AZkK_v_jmMg - посилання на відео урок


Урок 47

Тема: "Концепція сталого розвитку та її значення . Природокористування в контексті сталого розвитку" - опрацювати відео урок. Виписати головне


https://www.youtube.com/watch?v=4cFkz91q2fs&t=211s - посилання на відеоу урок


Урок 48

Тема:" Поняття про екологічне мислення" - переглянути відео урок


https://www.youtube.com/watch?v=WsloiPHXhtQ&t=2s - посилання на відео урок



Урок 49

Тематичне оцінювання знань з теми : " Сталий розвиток та раціональне природокористування" 


Урок 50

Тема" Завдання та досягнення сучасної селекції" - ст 174 параграф 52 опрацювати

https://pidruchnyk.com.ua/1243-biologiya-11-klas-ostapchenko.html - посилання на онлайн підручник


Урок 51

Тема: " Сучасні методи селекції тварин,рослин" -  переглянути відео урок.Зробити записи в робочий зошит

https://www.youtube.com/watch?v=Ahj8duuOgZA&t=4s  - посилання на відео урок

Тема"Сучасні методи селекці мікроорганізмів. Явище гетерозису та його генетичні основи " - ст 179-181 підручника опрацювати. переглянути відео урок, виписати головне 

https://www.youtube.com/watch?v=EJkAXmaM1mw - посилання на онлайн урок


Урок 52
Тема:"Тема:"Значення для планування селекційної роботи вчення М.І. Вавилова про центри різноманітності та походення культурних рослин." - опрацювати відеко урок
https://www.youtube.com/watch?v=I0aFpqerWt0 - посилання на онлайн урок 

Урок 53
Тема:" Закон гомологічних рядів спадкової мінливості" - опрацювати відео урок
https://www.youtube.com/watch?v=SKBGYA_5H4M - посилання на відео урок



Урок 54

Тема;"Застосування методів генної інженерії в сучасній селекції" - опрацювати відео урок.
https://www.youtube.com/watch?v=mX5UWJdXrZo - посилання на відео урок

Урок 55
Тема:"Застосування методів клітинної інженерії в сучасній селекції" -  опрацювати відео урок    (письмово)
https://www.youtube.com/watch?v=CNTeahi1INE - посилання на відео урок

Урок 56
Тема:" Генна інженерія людини: досягнення та ризики" -  ст.196-198 опрацювати (письмово).Переглянути відео урок.
https://www.youtube.com/watch?v=SD22NmwIbGY посилання на відео урок

Урок 57
Тема: " Біоетичні проблеми сучасної медицини" - опрацювати відео урок, виписати головне.
https://www.youtube.com/watch?v=zTLSA4jWERM - посилання на онлайн урок. 


Урок 58
Тема: " Сучасна біотехнологія та її основні напрямки" - опрацювати відео урок, виписати головне
https://www.youtube.com/watch?v=KOOE5h6M6r0 - посилання на онлайн урок.

Урок 59
Тема:"Застосування досягнень молекулярної  генетики , молекулярної біології та біохімії у біотехнології"- параграф 60 ст.198.Опрацювати, дати відп на пит.до парграфу.

 посилання на онлайн підручник - https://pidruchnyk.com.ua/1243-biologiya-11-klas-ostapchenko.html

Роботи надсилайте на Viber 0668804185 ,або електронну адресу kukalosveta1990@gmail.com

Урок 60
Тема:"Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист" -переглянути відео урок.
https://www.youtube.com/watch?v=2FQ6YPxTPs0 посилання на відео урок

Урок 61
Тема :" Підготувати проєктну рботу на одну із тем :"Клонування організмів" "Нанотехнології",Генна інженерія людини, досягнення і ризики" .

Урок 62
Тема:"Роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства" - 
https://www.youtube.com/watch?v=R6KSWSVUkck - посилання на відео урок


Урок 63
Повторення знань з теми :" Застосування результатів біологічних досліджень у медицині , селекції і біотехнології" - повторити знання з теми.
Контрольна робота( для виконання контрольної роботи перейдіть за посиланням).



Комментариев нет:

Отправить комментарий

20.02.2023 Виховна година "Вшанування героїв Небесної Сотні"

    Виховна година до Д нягероївНебесноїСотні     «Вони помирали, щоб жила Україна» Мета: ознайомити школярів із історич...