6.гр. Хімія

 26.10.21

Тема " Сполуки неметалічних елементів з гідрогеном. Особливості водних розчинів цих сполук, їх застосування" - переглянути відео урок.Ознайомитися із конспектом уроку, виписати головне. Спробуйте виконати завдяння учениця, домогосподарка, лікар, ювелір. (Завдання в конспекті .)

Роботи надсилайте на Viber 0668804185 ,або електронну адресу kukalosveta1990@gmail.com



Тема: Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном. Особливості водних розчинів цих сполук, їх застосування.

Мета: поглибити знання про неметали на прикладі їх сполук з Гідрогеном; розглянути будову, фізичні, хімічні властивості гідроген хлориду та амоніаку; продовжити формувати вміння писати рівняння хімічних реакцій, розвивати дослідницькі уміння, виховувати в учнів особистісні риси, життєві та соціальні компетентності,  усвідомлення необхідності хімічних знань у повсякденному житті на прикладах застосування та біологічної ролі сполук, формувати навички грамотного і безпечного поводження з речовинами у природі, житті, побуті.

Тип уроку: засвоєння знань, умінь та навичок.

Форма проведення: урок-дослідження.

Методи роботи: групові, масові, індивідуальні.

Прийоми: розповідь учителя, демонстраційний експеримент, домашній експеримент,  проблемно-пошукові завдання, робота з підручником

Обладнання: Періодична система, таблиця розчинності, набір реактивів для демонстрації та завдань, підручник, пам’ятка, роздатковий матеріал, презентація засобами МРоwегРоіnt , відео.

Міжпредметні зв’язки: біологія, основи медицини, ОБЖ, георгафія.

Наскрізні лінії: здоров’я і безпека, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність, Громадянська відповідальність.

Ключові компетентності: спілкування державною та іноземною мовами, компетентність у природничих науках і технологіях, математична, інформаційно-цифрова, соціальна та громадянська компетентності, здорового способу життя,уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість.

Очікувані результати.

Знаннєвий компонент:знатиформули і назви летких сполук неметалічних елементівз Гідрогеном за систематичною номенклатурою.

Діяльнісний компонент:складати рівняння реакцій, які характеризують особливості водних розчинів гідроген хлориду і амоніаку, вміти їх розпізнавати.

Ціннісний компонент:доводити практичну значущість сполук неметалів з Гідрогеном, їх застосування у повсякденному житті і побуті.

Девізом«Просто знати ще не все, знання потрібно використовувати».(Гете)

Хід уроку.

І.Організація класу.

Пошук емоційного контакту

Почнімо наш урок з простого засобу для підвищення імунітету відомого з давніх-давен. Учений Іван Павлов назвав цей засіб «зарядкою для мозку, що мобілізує захисні сили організму на боротьбу проти захворювань». Від себе додам, що цей засіб не вимагає матеріальних витрат, доступний усім і можемо його використовувати за власним бажанням у будь-який момент. Назвіть і продемонструйте його. (Сміх, посмішка).

Саме посмішка допомагає нам впоратися із завданням, подолати будь-які труднощі в житті. Я бажаю вам упевненості, віри в те, що ви зумієте бути лише переможцями й успішними людьми.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

Демонстрація.

Перед вами на столі: нашатирний спирт (розчин амоніаку), засіб для миття вікон (містить р-н амоніаку), засіб для миття кахлів (містить р-н хлоридної кислоти), карта газових родовищ (на екрані), мінеральна вода (містить сірководень). Як ви думаєте, що їх об’єднує?

Сьогодні на уроці піде мова про гази.

ü Один з яких є основою прородного газу.

ü Інший є основним продуктом природного гниття органічних решток. Його водний розчин називають нашатирним спиртом і використовують у випадках, коли людина втрачає свідомість або при отруєнні чадним газом. Для відновлення дихання і виведення хворого з непритомного стану, обережно підносять шматочок вати, змочений нашатирним спиртом, до носа хворого. Це сприяє збудженню дихального і судинного центрів мозку, викликаючи частішання дихання і підвищення тиску.

ü Ще один використовується у лікувальних цілях – сірководневі ванни. Незважаючи на його неприємний запах (тухлих яэць), він має специфічну дію на організм людини: прискорює процеси загоєння м’язової тканини та шкіри, позитивно впливає на нервову систему.

ü Вдихання хлороводнюможепризвести до кашлюзадухизапалення носагорла, і верхніхдихальнихшляхів, а у важкихвипадках, набрякулегень, порушенняроботи кровоносноїсистеми.

На цьому уроці ми детально ознайомимося зі сполуками неметалів з Гідрогеном.

Учитель повідомляє тему і завдання уроку.

А девізом нашого сьогоднішнього уроку будуть слова Гете «Просто знати ще не все, знання потрібно використовувати».

ІІІ.Актуалізація опорних знань.

Мозковий штурм.

ü Які елементи  утворюють леткі сполуки з Гідрогеном?

ü Як визначити валентність у таких сполуках?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.Зміна властивостей водних розчинів сполук неметалічних елементів з Гідрогеном в періодах і групах.

Приклади сполук неметалічних елементів ІІ і ІІІ періодів з Гідрогеном.

Діти заповнюють пусту таблицю (заготовки на кожній парті, користуючись підручником і Періодичною системою.

№ групи/

Період

ІV

V

VІ

VІІ

В групах (головних підгрупах) зверху донизу зростають радіуси атомів хімічних елементів, тому кислотні властивості посилюються.

 

Загальна формула

RH4

RH3

H2R

HR

Сполуки ІІ періоду

CH4метан

NH3амоніак

H2O вода

HF гідроген фторид

Сполуки ІІІ періоду

SiH4сілан

PH3фосфін

H2S гідроген сульфід

HClгідроген хлорид

У періодах зліва направо спадають основні властивості водних розчинів сполук неметалічних елементів з Гідрогеном, зростають кислотні властивості у зв’язку із зростанням зарядів атомних ядер.

 

!Звернути увагу на написання формул формулсполукRНхі НхR

2.Будова амоніаку, гідроген хлориду.

Визначте тип зв’язку у молекулі амоніаку і гідроген хлориду. Куди зміщені спільні пари?

Молекула амоніаку – це диполь; зв’язок ковалентний полярний.

Спільні пари електронів зміщені до атому Нітрогену:

У молекулі гідроген хлориду теж ковалентний полярний зв’язок, спільні пари зміщені до атома Хлору.

Масштабні моделі молекул метану, амоніаку, гідроген сульфіду і гідроген хлориду. (Підручник.Авт. Попель Мал.39 ст.101)

 Будовою молекул пояснюються і фізичні властивості цих речовин.

3.Фізичні властивості гідроген хлориду та амоніаку.

Амоніак – це газ з різким запахом, добре розчинений у воді.

Демонстрація «Фонтан». (у 1 л води при 20ºС розчиняється 700л амоніаку. При контакті амоніаку, який знаходиться у колбі, з водою тиск падає і вода з фенолфталеїном під дією різниці тисків переходить у колбу з амоніаком. Водний розчин амоніаку поводиться як дуже розбавлений розчин лугу, тому забарвлює фенолфталеїн у малиновий колір).

Фізіологічна дія. Незначний вміст його у повітрі призводить до подразнення слизових оболонок. А при великому вмісті – спостерігається ураження очей і дихальних шляхів,задуха і запалення легень,ушкодження нервової системи. Першою допомогою при отруєнні цим газом є свіже повітря, промивання очей великою кількістю води, вдихання водяної пари. Але разом із тим цей газ знайшов широке застосування. Зокрема у медицині: відомий нашатирний спирт – це 10% водний розчин амоніаку.

Гідроген хлорид (хлороводень) – це газ без кольору, з різким запахом, димить на повітрі, через те що з парами води утворює дрібні краплі хлоридної кислоти. Добре розчиняється у воді (при температурі +20 0С в 1 л води розчиняється 500 л хлороводню), його водний розчин поводиться як сильна кислота. !Наголосити на правилах ТБ при роботі з кислотами.

4.Дослідження властивостей  амоніаку та гідроген хлориду проблемно-пошуковим методом.

Діти, скоро кожен з вас обере якусь професію. Але кожна із професій потребує певних хімічних знань. І навіть, якщо ці знання не знадобляться вам у вашій професії, то повсякденному житті обов’язково стануть у нагоді.

Групова робота. ( 4 групи)

1.Домогосподарка.

У відділі побутової хімії господарочка придбала два засоби: для виведення іржі та для очищення скла. Один з них містить сильну летку кислоту, а інший – слабкий луг. Удома виявилося, що етикетки від зазначених засобів відклеїлися.

Спрогнозуйте, які саме кислота і луг можуть бути у складі таких побутових засобів. Який із засобів містить кислоту, а який – луг? Поясніть своє припущення. Запропонуйте рекомендації, за допомогою яких господарка змогла б визначити відповідні засоби двома способами: у хімічній лабораторії і у домашніх умовах.

Обладнання: індикатори, напр. лакмус і з буряка чи капусти, розчин хлоридної кислоти і амоніаку.

 

2.Ювелір.

Я ювелір. Ми отримали партію виробів зі срібла, але у мене є підозра, що вони зроблені із цинку. Чи можна розпізнати підробку хімічним шляхом? Напишіть рівняння відповідної реакції.

Обладнання: гранула  цинку, срібний ланцюжок,розчин хлоридної кислоти.

3.Лікар.

Хлоридна кислота входить до складу шлункового соку. За їїнестачі в організмі, я, лікар,призначаювнутрішнєвживаннярозчинухлоридноїкислотипевноїконцентрації. Підвищений вміст кислоти у шлунку спричиняє печію. У такому випадку людина вживає ліки,  наприклад препарат «Ренні», до складу якого входить кальцій карбонат. Поясніть дію цього препарату. Напишіть рівняння реакції.

Обладнання: розчин хлоридної кислоти, кальцій карбонат.

4.Учениця.

Не усвідомлюючи того, ми майжещодняпрацюємо в хімічнійлабораторії, адже наша квартира, а особливо кухня та ванна, – целабораторія, в якійпостійновідбуваютьсяхімічніпроцеси.Сучасналюдинащоднякористуєтьсязасобамипобутовоїхімії, якізначнополегшуютьдомашнюпрацю.

От і Галинка вирішила приємно здивувати маму перед святом та вимити ванну кімнату. А задля більшого ефекту вона  змішала засіб для видалення вапняного нальоту (містить хлоридну кислоту) та засіб для миття скляних поверхонь (містить амоніак). Спрогнозуйте, що може статися при змішуванні цих засобів? Напишіть рівняння реакції. Порекомендуйте яких правил ТБ потрібно дотримуватися дівчинці?

Демонстрація. Дослід «Дим без вогню».

5.Застосування .

Сьогодні на уроці ви вже дізналися деякі галузі застосування сполук неметалів з Гідрогеном. Зверніться до підручника ( Схема 3,4. т. 110-111) і назвіть інші галузі застосування амоніаку і гідроген хлориду.

!Звертаюся до девізу уроку. Роздаюпам’ятку.

Якщо лишається час!!! Практичне застосування знань.

1.Визначення свіжості яєць.

У разі, якщо яйце взагалі не опускається під воду, а плаває на її поверхні, можна зробити висновок, що яйце повністю протухло, і споживати його небезпечно.

Зіпсованіяйцятримаються на поверхні води через високийвмістсірководню, який будь-яка органічнасполукавиділяє при розпаді. Такіяйця не лише не є свіжими, їхможнавважатиотруйними. 

2.Чищення

Ви вирішили почистити комір верхнього одягу. Для цього можна скористатися нашатирним спиртом або розчином питної соди. Але  чищення залиснілих і жирних плям на комірі нашатирним спиртом має ефект хімчистки, оскільки амоніак вивітрюється, а після чищення розчином соди потрібно прати, оскільки після висихання залишаються білі плями.

VІ. Домашнє завдання.Оцінювання.

Параграф . 18, 19Впр.133

Домашній експеримент: скориставшись інтернетом чи пам’ятками, які я вам роздала, знайдіть поради  щодо застосування розчину амоніаку, спробуйте в домашніх умовах видалити плями від чаю чи жиру, почистіть срібні речі. Оформіть роботу у зошиті.

VІІ.Рефлексія.

Я знаю…Я вмію…Я можу…

Додатки до уроку.

Пам’ятка.

§  Сильно забруднену парасольку можна почистити слабким розчином нашатирного спирту з оцтом і водою.

§  Щоб якомога краще вичистити замшеве взуття, зволожують його розчином нашатирного спирту, а потім ретельно протирають гумовою щіткою або наждачним папером.

§  Майже кожна жінка користується косметикою. І буває дуже прикро, коли ненароком пудра. Крем чи туш заплямують одяг. Такі плями з вовняних чи бавовняних тканин видаляють нашатирним спиртом, промиваючи після того зіпсоване місце водою.

§  Якщо кахель втратив блиск, протріть його серветкою. Замоченою у слабкому розчині нашатирного спирту.

§  Щоб вичистити срібну річ, треба промити її теплою водою з милом, а потім обмазати сумішшю нашатирного спирту та крейди.

§  Щіпка солі, розведена в нашатирному спирті, виводить жирні плями на шовкових тканинах.

§  Шерстяні речі з часом лисніють, особливо в тих місцях, де труться. Цей блиск можна усунути таким способом:   виріб   витрушують   і   накривають   змоченою    в нашатирному спирті (на 1 склянку води 2 чайні ложки спирту) тканиною і відпарюють гарячою праскою.

§ Плями від чаю можна вивести без прання. Для цього білу бавов­няну або льняну скатертину обробляють губкою, змоченою нашатир­ним спиртом, змиваючи сліди чаю на підкладену заздалегідь м'яку тканину або папір, а потім змочують очищене місце 10% -м водним розчином лимонної кислоти. Через 10—15 хвилин лимонну кислоту змивають водою.

§  Щоб вичистити срібну річ, треба промити її теплою водою з милом, а потім обмазати сумішшю нашатирного спирту та крейди. Після цього промити теплою водою та протерти.

§  Повернути срібним виробам свіжість і блиск можна, якщо промити їх у теплій воді з додаванням нашатирного спирту (столова ложка на літр води), обполоснути теплою водою на насухо витерти  м`якою тканиною.

 

 

 

 

 

Приклади сполук неметалічних елементів ІІ і ІІІ періодів з Гідрогеном.

№ групи/

Період

ІV

V

VІ

VІІ

зміна кисл.-основ. властивостекй по групі

 

Загальна формула

 

 

 

 

ІІ період

 

 

 

 

ІІІ період

 

 

 

 

зміна кислотно-основних властивостей по періоду

 

Проблемні завдання.

1.Домогосподарка.

У відділі побутової хімії господарочка придбала два засоби: для виведення іржі та для очищення скла. Один з них містить сильну летку кислоту, а інший – слабкий леткий луг. Удома виявилося, що етикетки від зазначених засобів відклеїлися.

Спрогнозуйте, які саме кислота і луг можуть бути у складі таких побутових засобів. Який із засобів містить кислоту, а який – луг? Поясніть своє припущення. Запропонуйте рекомендації, за допомогою яких господиня змогла б визначити відповідні засоби двома способами: у хімічній лабораторії і у домашніх умовах

 


         №1                             №2

2.Ювелір.

Я ювелір. Ми отримали партію виробів зі срібла, але у мене є підозра, що вони зроблені із цинку. Чи можна розпізнати підробку хімічним шляхом? Напишіть рівняння відповідної реакції.

Реактиви та обладнання: штатив з пробірками, гранула цинку, срібний ланцюжок ,розчин хлоридної кислоти)

 


Zn                                 Ag

 

3.Лікар.

Хлоридна кислота входить до складу шлункового соку. За їїнестачі в організмі, я, лікар,призначаювнутрішнєвживаннярозчинухлоридноїкислотипевноїконцентрації. Підвищений вміст кислоти у шлунку спричиняє печію. У такому випадку людина вживає ліки,  наприклад препарат «Ренні», до складу якого входить кальцій карбонат. Поясніть дію цього препарату. Напишіть рівняння реакції


4.Учениця.

Не усвідомлюючи того, ми майжещодняпрацюємо в хімічнійлабораторії, адже наша квартира, а особливо кухня та ванна, – целабораторія, в якійпостійновідбуваютьсяхімічніпроцеси. Сучасналюдинащоднякористуєтьсязасобамипобутовоїхімії, якізначнополегшуютьдомашнюпрацю.

От і Галинка вирішила приємно здивувати маму перед святом та вимити ванну кімнату. А задля більшого ефекту вона  змішала засіб для видалення вапняного нальоту (містить хлоридну кислоту) та засіб для миття скляних поверхонь (містить амоніак). Спрогнозуйте, що може статися при змішуванні цих засобів? Напишіть рівняння реакції. Порекомендуйте яких правил ТБ потрібно дотримуватися дівчинці?

 

27.10.21

Тема" Амоніак, гідроген сульфід, хлороводень,їхні властивості.Оксиди неметалічних елементів , їх уміст в атмосфері" -  перейти за посиланням та опрацювати конспект уроку. Параграф 19 ст 99 підручника.На сто.100 заповнити табл.8 

https://uahistory.co/pidruchniki/savchin-chemistry-11-class-2019-standard-level/23.php


 посилання на онлайн підручник - https://pidruchnyk.com.ua/469-hmya-yaroshenko-11-klas.html

Роботи надсилайте на Viber 0668804185 ,або електронну адресу kukalosveta1990@gmail.com

28.10.21.
Тема " Кислоти , кислотні дощі" - підготувати проєктну проботу з теми :" Кислоти , кислотні дощі"  

02.11.2021
Тема " Властивості кислот" - опрацювати ст 104-105 підручника. Переглянути відео урок, виписати головне.



03.11.2021
Тема " Рішення задач на обчислення кількості речовини" -  переглянути відео урок , виписати головне, вивчити формули.


04.11.2021
 Тема" Рішення задач на обчислення маси 

https://www.youtube.com/watch?v=8h7jJn8CoEo - переглянути відео урок. 



https://www.youtube.com/watch?v=3qFRpFz3sSc - переглянути відео презентацію. Ознайомитися з рішенням задач, переписати в зошит.


https://naurok.com.ua/urok-z-temi-obchislennya-kilkosti-rechovini-masi-abo-ob-emu-produktu-za-rivnyannyam-himichno-reakci-yakscho-odin-z-reagentiv-vzyato-u-nadlishku-153340.html - конспект уроку. Виписати головне, виконати завдання в зошит.

09.11.21

Тема "Неорганічні речовини та їхні властивості" на ст.185 підручника виконати завдання 1-12 (письмово).

посилання на онлайн підручник - https://pidruchnyk.com.ua/469-hmya-yaroshenko-11-klas.html


Роботи надсилайте на Viber 0668804185 ,або електронну адресу kukalosveta1990@gmail.com

10.11.21

Тема" Загальна характеристика металів. Фізичні властивості"

11.11.21

Тема" Алюміній і залізо : фізичні й хімічні властивості"  переглянути відео урок , опрацювати параграф 22,23.на ст 115 виконати письмово № 1-4.

16.11.21

Тема " Застосування металів та сплавів" -  перейти за посиланням, опрацювати тему уроку.

https://miyklas.com.ua/p/himija/11-klas/neorganichni-rechovini-ta-yikhni-vlastivosti-359810/zagalni-khimichni-vlastivosti-metaliv-zastosuvannia-metaliv-ta-yikhnikh-_-360758/re-9280dd21-0939-4a9e-8189-eb969c8aa08e

Хімія. Рівень стандарту. 11 клас. Савчин

§ 28. ЗАСТОСУВАННЯ МЕТАЛІВ ТА ЇХНІХ СПЛАВІВ

Опанувавши матеріал параграфа, ви зможете:

  • називати найпоширеніші метали та їхні сплави;
  • пояснювати застосування металів і сплавів у різних галузях господарства;
  • аналізувати склад найпоширеніших у промисловості сплавів.

Найпоширеніші метали та їхні сплави. Метали — речовини, що набули широкого застосування в промисловості й техніці завдяки своїм унікальним властивостям, зумовленим їхньою будовою. Залежно від властивостей, деякі з них використовують менше, а без деяких неможливий розвиток економіки країни.

Лужні метали натрій та калій, які добувають електролізом розплавів солей, лугів або оксидів цих металічних елементів, незважаючи на їхню високу активність, отримали промислове застосування в різних галузях. Металічні натрій та калій застосовують як каталізатори під час синтезу органічних сполук, зокрема синтетичного каучуку. За допомогою натрію в металургійній промисловості відновлюють кольорові метали, наприклад титан. Рівняння реакції:

TiCl4 + 4Na = Ti + 4NaCl.

Крім того, натрій використовують у ядерних реакторах як теплоносій.

Літій застосовують у фотоелементах завдяки здатності перетворюватися на позитивно заряджені йони під час його освітлення.

Кальцій, як і натрій, застосовують у металургії для добування важковідновлюваних металів, наприклад хрому з його оксиду:

Cr2O3 + 3Ca = 2Cr + 3CaO.

Цей метал використовують для виготовлення сплавів. На основі свинцю з добавкою кальцію добувають сплав, яким заливають підшипники залізничних вагонів.

Алюміній завдяки його властивостям: легкості, пластичності, електро- й теплопровідності та міцності, набув дуже широкого застосування 

Сплави — це системи, утворені з двох або більше компонентів (металів з металами або металів з неметалами). Основою для виготовлення сплавів є залізо й алюміній, хром і мідь, магній та титан. З неметалів — бор, кремній та вуглець. Є також сплави розчини, сплави механічні суміші й сплави, у яких речовини реагують одна з одною з утворенням інтерметалідів.

Сплави розчини утворюють подібні за властивостями речовини. Різні за хімічними властивостями метали утворюють сплави механічні суміші. Сплави третього виду можуть не тільки змішуватися, а й утворювати між собою та з атомами неметалів різні сполуки.

Надтверді сплави виготовляють методом порошкової металургії. Суть методу полягає в пресуванні під високим тиском порошків металів, з подальшим їхнім спіканням. За фізичними властивостями сплави відрізняються від чистих металів міцністю, твердістю, нижчими температурами плавлення та кипіння, слабшою електро- й теплопровідністю.

Ознайомимося докладніше з найпоширенішими сплавами міді й алюмінію (кольорових металів) і заліза, що є основою чорної металургії.

Мідь та її сплави. Дізнайтеся про застосування міді та її сплавів, опрацювавши рис. 50.

Сплави алюмінію. Чистий алюміній не має високої міцності та твердості, тому частіше використовують його сплави. Для поліпшення механічних властивостей алюмінію добувають його сплави з міддю, магнієм і марганцем.

Найпоширеніші сплави алюмінію — це дюралюміни, силуміни й терміт.

Дюралюміни (від фр. dur — твердий; aluminium — алюміній) — сплави, що містять у своєму складі мідь (1,4-13 %), магній (0,4-2,8 %), манган (0,2-1 %), цинк (5-7 %), залізо (0,8-1,8 %), титан (0,02-0,35 %) і силіцій (0,5-6 %). Дюралюміни завдяки особливим властивостям — міцності, легкості, стійкості до корозії та теплопровідності — набули широкого застосування в авіа-, корабле- й ракетобудуванні.

Силуміни — сплави, які, крім алюмінію, мають високий вміст силіцію (3-26 %). До їхнього складу також входять магній (0,2-1,5 %), мідь (1-4 %), цинк (2-4 %), хром (0,2-0,4 %), нікель (0,8-2 %), титан (0,05-1,5 %). Їх використовують у виробництві машин для сільськогосподарських потреб, деталей багатьох приладів, коліс в авіа- й автомобілебудуванні.

Терміт — сплав алюмінію з ферум(ІІ, ІІІ) оксидом. Під час використання виділяє багато тепла, тож його застосовують для зварювання шин.

Залізо та його сплави. Чисте залізо має обмежене використання. Здебільшого застосовують сплави заліза — чавун і сталь.

Сировиною для виплавлення чавуну є залізні руди.

Пригадайте з курсу географії, що таке руди та де в Україні виявлені поклади залізних руд і розташовані металургійні заводи з переробки руди на важливі для металургії сплави.

Під час переробки залізних руд утворюються сплави заліза з вуглецем — чавун і сталь. Чавун — сплав, що містить у своєму складі 2-4 % Карбону та домішки мангану, сполук Фосфору, Силіцію та Сульфуру. Великий вміст Карбону в чавуні робить його крихким і нековким, хоча він твердіший, ніж залізо.

Сталь — сплав, у якому значно менший вміст Карбону (0,1-2 %) і домішок мангану, сполук Силіцію, Фосфору та Сульфуру. Менший вміст Карбону надає сталі більшої ковкості та пластичності. Тому її можна штампувати, прокатувати, кувати. Для поліпшення цих якостей сталь загартовують, тобто розжарену сталь швидко охолоджують. Гартована сталь значно твердіша. Водночас сталь з низьким вмістом Карбону загартовуванню не піддають. Для надання сталі певних якостей її легують, тобто додають до неї інші метали. Легувальними металами найчастіше є хром, вольфрам, нікель, ванадій, манган, молібден, меншою мірою — титан, кобальт, берилій

ПІДСУМОВУЄМО ВИВЧЕНЕ

• Метали — речовини, що набули широкого застосування в промисловості й техніці завдяки своїм унікальним властивостям.

• Натрій та калій застосовують як каталізатори під час виробництва синтетичного каучуку, натрій — як теплоносій у ядерних реакторах; літій — у фотоелементах.

 Сплави — системи з двох або більше компонентів (металів з металами або металів з неметалами).

• Алюміній утворює сплави: дюралюміни, силуміни й терміт. Дюралюміни застосовують в авіа-, корабле- й ракетобудуванні; силуміни — у виробництві машин для сільськогосподарських потреб, деталей багатьох приладів і коліс, авіа- й автомобілебудуванні; терміт — для зварювання шин.

• Мідь — як конструкційний матеріал, для виготовлення апаратури, електропроводів, речей домашнього вжитку, інструментів, художніх виробів, а також для добування її сплавів — латуні та різних видів бронзи.

• Латунь використовують у військовій та ювелірній справі, суднобудуванні, для виробництва труб, конденсаторів і радіаторів. З бронзи виробляють деталі для авіадвигунів і турбін, підшипників і пружин, побутові вироби, посуд.

• Залізо та його сплави — незамінні матеріали для промислових і житлових будівель, виробництва залізобетону та конструкцій мостів. Їх застосовують у машинобудуванні, як покрівельну жерсть, виготовляють інструменти та побутові вироби.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ

  • 1. Укажіть електронну формулу атома Натрію.

А 1s22s22p5

Б 1s22s22p63s1

В 1s22s22p4

Г 1s22s22p63s2

  • 2. Позначте назву елемента, атом якого має електронну формулу 1s22s22p63s23p64s1.

А Калій

Б Натрій

В Кальцій

Г Магній

  • 3. Укажіть послідовність реакцій для добування алюміній оксиду за наявності алюмінію, хлоридної кислоти, натрій гідроксиду та потрібного обладнання.

  • 4. Обчисліть і позначте об'єм водню (н. у.), що виділиться внаслідок взаємодії алюмінію з хлоридною кислотою, що містить HCl масою 7,3 г.

А 2,16 л

Б 2,14 л

В 2,24 л

Г 2,42 л

  • 5. Обчисліть і позначте маси алюмінію та ферум(ІІІ) оксиду, що вступили в реакцію алюмотермії, якщо відновилося залізо масою 22,4 г.

А 13,2 г Al та 30,4 г Fe2O3

Б 10,4 г Al та 32,8 г Fe2O3

В 10,8 г Al та 32,0 г Fe2O3

Г 12,6 г Al та 34,8 г Fe2O3

  • 6. Обчисліть і позначте маси продуктів реакції, що утворилися внаслідок взаємодії ферум(ІІ) хлориду з аргентум(І) нітратом масою 17 г.

А 18,0 г Fe(NO3)та 14,35 г AgCl

Б 18,5 г Fe(NO3)та 13,35 г AgCl

В 18,2 г Fe(NO3)та 12,35 г AgCl

Г 18,7 г Fe(NO3)та 11,35 г AgCl

  • 7. Складіть коротку розповідь про застосування металів та їхніх сплавів.

ЦІКАВО ЗНАТИ

• Уперше алюміній отримав данський фізик Г. Ерстед у 1825 р. за допомогою термічного відновлення безводного хлориду алюмінію амальгамою калію. Цей спосіб удосконалив німецький хімік Ф. Велер, який застосував чистий калій через два роки після його добування. Учений уперше майже точно описав властивості цього металу. У 1854 р. французький хімік А. С.-К. Девіль у процесі добування алюмінію замінив калій на дешевший натрій. Досліди на заводі завершились успішно, і в липні 1855 р. перші злитки металу масою 6-8 кг були презентовані на Всесвітній виставці в Парижі. У той час алюміній був настільки дорогим, що на виставці він посів місце поряд зі скарбами з державної казни. В історії наявні відомості, що імператор Наполеон III використовував посуд з алюмінію на державних прийомах

17.11.21Тема " Основи . Властивості застосування гідроксидів Натрію і Кальцію" - переглянути відео урок виписати головне

18.11.21

Тема" Властивості основ" - опрацювати параграф 26 ст 137.

22.11.21

Тема" Солі їх поширення в природі . Середні й кислі солі" - опрацювати параграф 27..Переглянути відео урок.


23.11.21"
Тема " поняття про жорсткість водита способи її усунення" - перейти за посиланням опрацювати конспект уроку 

24.11.21

Тема " Властивості солей" - переглянути відео урок.Законспектувати.Виконати завдання.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

20.02.2023 Виховна година "Вшанування героїв Небесної Сотні"

    Виховна година до Д нягероївНебесноїСотні     «Вони помирали, щоб жила Україна» Мета: ознайомити школярів із історич...