гр .2 2022-2023 Хімія

 посилання на онлайн підручник - https://pidruchnyk.com.ua/469-hmya-yaroshenko-11-klas.html

Роботи надсилайте на Viber 0668804185 ,або електронну адресу kukalosveta1990@gmail.com

 16.01.2023

Тема" Неметали.Загальна характеристика неметалів" - опрацювати параграф 15 ст 76-82.

13.01.2023

Тема " Окисні та відновні властивості неметалів"- переглянути выдео урок. Опрацювати конспект уроку.

https://www.youtube.com/watch?v=xtIOaxDdDu0 - посилання на відео урок


Неметали. Усі хімічні елементи умовно поділяють на металічні й неметалічні, а їхні прості речовини — на метали й неметали. Неметалів значно менше, ніж металів. Ви вже ознайомилися з деякими неметалами, вивчаючи алотропні модифікації неметалічних елементів. Прості речовини-неметали, утворені елементами першого періоду, — це водень і гелій та в підгрупах — вуглець, силіцій, азот і фосфор, кисень і сірка, галогени й інертні гази. За звичайних умов неметали перебувають у трьох агрегатних станах (табл. 9).

Таблиця 9

Агрегатний стан неметалів

Агрегатний стан

Неметали

Твердий

Сірка, вуглець, фосфор, силіцій, йод

Рідкий

Бром

Газоподібний

Водень, кисень, озон, азот, хлор, фтор, інертні гази

Фізичні властивості. Неметали — це речовини, що не проводять тепло й електричний струм, крім силіцію (напівпровідний) і графіту, який проводить електричний струм. Температури плавлення та кипіння залежать від їхнього агрегатного стану. Найнижчі температури кипіння мають гази. Тверді речовини крихкі, різного забарвлення: сірка — жовтого кольору; фосфор, залежно від алотропної модифікації, — білого, червоного або чорного; йод — фіолетового, має металічний блиск; вуглець — сіро-чорного.

Для сірки характерне явище флотації, тобто незмочування водою. Якщо порошок сірки насипати у воду, то він плаватиме на її поверхні. Сірка легкоплавка, температура кипіння становить 444,6 °С.

Газам теж властивий певний колір: кисень, водень й азот — безбарвні речовини, без запаху; хлор — жовто-зеленого кольору, з різким запахом. Це дуже отруйний газ, вдихання якого викликає параліч верхніх дихальних шляхів. Бром — летка рідина, швидко перетворюється на пару бурого кольору з різким запахом. За потрапляння на шкіру спричиняє опіки. Йоду властива сублімація, тобто з підвищенням температури переходить з твердого стану в газоподібний (рис. 35).

Рис. 35. Сублімація йоду

Хімічні властивості неметалів. Розглянемо прості речовини-неметали з погляду окисно-відновних процесів. Зважаючи на те, що атоми неметалічних елементів приєднують електрони, ці речовини під час хімічних реакцій є окисниками. Найбільш виражені окисні властивості проявляють фтор, кисень, хлор.

Окисні властивості кисню. Кисень у реакціях з металами й воднем проявляє окисні властивості. Наприклад:

Напишіть самостійно перехід електронів у реакції водню з киснем, назвіть окисник і відновник.

Окисні властивості сірки. З металами й воднем сірка теж проявляє окисні властивості. З активними металами вона взаємодіє за звичайної температури. Рівняння реакції:

Реакція з алюмінієм відбувається лише за нагрівання:

З воднем сірка взаємодіє за підвищеної температури:

Окисні властивості вуглецю. Усі алотропні модифікації Карбону — це вуглець, тож для них характерні однакові хімічні властивості. Як малоактивний неметал, вуглець вступає в хімічну взаємодію тільки за високих температур. У реакціях з воднем і металами проявляє окисні властивості. Рівняння реакцій:

Складіть самостійно рівняння реакцій взаємодії вуглецю з кальцієм і магнієм. Визначте окисник і відновник.

Окисні властивості хлору. Як неметал, хлор проявляє окисні властивості, реагуючи з воднем і менш хімічно активними неметалами. Реакція взаємодії хлору з воднем відбувається за нагрівання або освітлення:

Cl2 + H2 = 2HCl.

У хлорі загоряється фосфор. Під час горіння утворюються фосфор(ІІІ) і фосфор(V) хлориди відповідно:

2Р + 3Сl2 = 2РСl3; 2Р + 5Сl2 = 2РСl5.

Хлор активно реагує з металами, унаслідок чого утворюються солі — хлориди. Наприклад:

2Na + Cl2 = 2NaCl; Zn + Cl2 = ZnCl2.

У реакціях з металами залізом і хромом хлор окиснює їх до ступеня окиснення +3. Рівняння реакцій:

2Fe + 3Cl2 = 2FeCl3; 2Cr + 3Cl2 = 2CrCl3.

Окисні властивості з металами проявляє фосфор. Наприклад:

3Na + P = Na3P; 3Mg + 2P = Mg3P2.

Відновні властивості водню. Водень є добрим відновником. Під час реакції з киснем горить блакитним полум'ям. У суміші з киснем 1 : 2 і з повітрям 1 : 5 — вибухонебезпечний. Рівняння реакції:

Крім кисню, реагує з фтором, хлором, сіркою та азотом.

Складіть самостійно рівняння реакцій взаємодії водню з фтором, хлором і сіркою. Назвіть окисник і відновник.

Надзвичайно важливою в металургії є здатність металів відновлюватися з їхніх оксидів. Наприклад:

Відновні властивості вуглецю. У реакціях з хімічно активними неметалами вуглець є відновником. Наприклад:

Як і водень, вуглець використовують у металургії для відновлення металів з їхніх оксидів. За участю вуглецю метал відновлюється до вільного стану. Наприклад:

Складіть самостійно рівняння реакцій взаємодії вуглецю з купрум(ІІ) оксидом і карбон(IV) оксидом.

ПІДСУМОВУЄМО ВИВЧЕНЕ

• Прості речовини неметалічних елементів називають неметалами.

• До неметалів належать водень і гелій та в підгрупах — вуглець, силіцій, азот і фосфор, кисень і сірка, галогени й інертні гази.

• За звичайних умов неметали перебувають у трьох агрегатних станах: твердому, рідкому й газоподібному.

• Неметали не мають металічного блиску, не проводять електричного струму й тепла, мають низькі температури плавлення та кипіння, різне забарвлення. Деякі (білий фосфор, хлор, бром) — отруйні.

• Неметали під час хімічних перетворень проявляють окисні й відновні властивості. Окисні властивості неметали проявляють у реакціях з іншими неметалами й металами. Відновні властивості проявляють водень і вуглець у реакціях з оксидами металічних елементів.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ

  • 1. Назвіть найпоширеніші в природі неметалічні елементи та прості речовини, які вони утворюють.
  • 2. Охарактеризуйте фізичні властивості неметалів

23.01.2023

"Тема " Сполуки неметалічних елементів з гідрогеном. Особливості водних розчинів цих сполук, їх застосування" - переглянути відео урок.Ознайомитися із конспектом уроку, виписати головне. Спробуйте виконати завдяння учениця, домогосподарка, лікар, ювелір. (Завдання в конспекті .)

https://www.youtube.com/watch?v=Pl59Ky0ZJfE&t=948s - посилання на выдео урок



Тема: Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном. Особливості водних розчинів цих сполук, їх застосування.

Хід уроку.

Пошук емоційного контакту

Почнімо наш урок з простого засобу для підвищення імунітету відомого з давніх-давен. Учений Іван Павлов назвав цей засіб «зарядкою для мозку, що мобілізує захисні сили організму на боротьбу проти захворювань». Від себе додам, що цей засіб не вимагає матеріальних витрат, доступний усім і можемо його використовувати за власним бажанням у будь-який момент. Назвіть і продемонструйте його. (Сміх, посмішка).

Саме посмішка допомагає нам впоратися із завданням, подолати будь-які труднощі в житті. Я бажаю вам упевненості, віри в те, що ви зумієте бути лише переможцями й успішними людьми.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

Демонстрація.

Перед вами на столі: нашатирний спирт (розчин амоніаку), засіб для миття вікон (містить р-н амоніаку), засіб для миття кахлів (містить р-н хлоридної кислоти), карта газових родовищ (на екрані), мінеральна вода (містить сірководень). Як ви думаєте, що їх об’єднує?

Сьогодні на уроці піде мова про гази.

ü Один з яких є основою прородного газу.

ü Інший є основним продуктом природного гниття органічних решток. Його водний розчин називають нашатирним спиртом і використовують у випадках, коли людина втрачає свідомість або при отруєнні чадним газом. Для відновлення дихання і виведення хворого з непритомного стану, обережно підносять шматочок вати, змочений нашатирним спиртом, до носа хворого. Це сприяє збудженню дихального і судинного центрів мозку, викликаючи частішання дихання і підвищення тиску.

ü Ще один використовується у лікувальних цілях – сірководневі ванни. Незважаючи на його неприємний запах (тухлих яэць), він має специфічну дію на організм людини: прискорює процеси загоєння м’язової тканини та шкіри, позитивно впливає на нервову систему.

ü Вдихання хлороводнюможепризвести до кашлюзадухизапалення носагорла, і верхніхдихальнихшляхів, а у важкихвипадках, набрякулегень, порушенняроботи кровоносноїсистеми.

На цьому уроці ми детально ознайомимося зі сполуками неметалів з Гідрогеном.

Учитель повідомляє тему і завдання уроку.

А девізом нашого сьогоднішнього уроку будуть слова Гете «Просто знати ще не все, знання потрібно використовувати».

ІІІ.Актуалізація опорних знань.

Мозковий штурм.

ü Які елементи  утворюють леткі сполуки з Гідрогеном?

ü Як визначити валентність у таких сполуках?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.Зміна властивостей водних розчинів сполук неметалічних елементів з Гідрогеном в періодах і групах.

Приклади сполук неметалічних елементів ІІ і ІІІ періодів з Гідрогеном.

Діти заповнюють пусту таблицю (заготовки на кожній парті, користуючись підручником і Періодичною системою.

№ групи/

Період

ІV

V

VІ

VІІ

В групах (головних підгрупах) зверху донизу зростають радіуси атомів хімічних елементів, тому кислотні властивості посилюються.

 

Загальна формула

RH4

RH3

H2R

HR

Сполуки ІІ періоду

CH4метан

NH3амоніак

H2вода

HF гідроген фторид

Сполуки ІІІ періоду

SiH4сілан

PH3фосфін

H2гідроген сульфід

HClгідроген хлорид

У періодах зліва направо спадають основні властивості водних розчинів сполук неметалічних елементів з Гідрогеном, зростають кислотні властивості у зв’язку із зростанням зарядів атомних ядер.

 

!Звернути увагу на написання формул формулсполукRНхі НхR

2.Будова амоніаку, гідроген хлориду.

Визначте тип зв’язку у молекулі амоніаку і гідроген хлориду. Куди зміщені спільні пари?

Молекула амоніаку – це диполь; зв’язок ковалентний полярний.

Спільні пари електронів зміщені до атому Нітрогену:

У молекулі гідроген хлориду теж ковалентний полярний зв’язок, спільні пари зміщені до атома Хлору.

Масштабні моделі молекул метану, амоніаку, гідроген сульфіду і гідроген хлориду. (Підручник.Авт. Попель Мал.39 ст.101)

 Будовою молекул пояснюються і фізичні властивості цих речовин.

3.Фізичні властивості гідроген хлориду та амоніаку.

Амоніак – це газ з різким запахом, добре розчинений у воді.

Демонстрація «Фонтан». (у 1 л води при 20ºС розчиняється 700л амоніаку. При контакті амоніаку, який знаходиться у колбі, з водою тиск падає і вода з фенолфталеїном під дією різниці тисків переходить у колбу з амоніаком. Водний розчин амоніаку поводиться як дуже розбавлений розчин лугу, тому забарвлює фенолфталеїн у малиновий колір).

Фізіологічна діяНезначний вміст його у повітрі призводить до подразнення слизових оболонок. А при великому вмісті – спостерігається ураження очей і дихальних шляхів,задуха і запалення легень,ушкодження нервової системи. Першою допомогою при отруєнні цим газом є свіже повітря, промивання очей великою кількістю води, вдихання водяної пари. Але разом із тим цей газ знайшов широке застосування. Зокрема у медицині: відомий нашатирний спирт – це 10% водний розчин амоніаку.

Гідроген хлорид (хлороводень) – це газ без кольору, з різким запахом, димить на повітрі, через те що з парами води утворює дрібні краплі хлоридної кислоти. Добре розчиняється у воді (при температурі +20 0С в 1 л води розчиняється 500 л хлороводню), його водний розчин поводиться як сильна кислота!Наголосити на правилах ТБ при роботі з кислотами.

4.Дослідження властивостей  амоніаку та гідроген хлориду проблемно-пошуковим методом.

Діти, скоро кожен з вас обере якусь професію. Але кожна із професій потребує певних хімічних знань. І навіть, якщо ці знання не знадобляться вам у вашій професії, то повсякденному житті обов’язково стануть у нагоді.

Групова робота. ( 4 групи)

1.Домогосподарка.

У відділі побутової хімії господарочка придбала два засоби: для виведення іржі та для очищення скла. Один з них містить сильну летку кислоту, а інший – слабкий луг. Удома виявилося, що етикетки від зазначених засобів відклеїлися.

Спрогнозуйте, які саме кислота і луг можуть бути у складі таких побутових засобів. Який із засобів містить кислоту, а який – луг? Поясніть своє припущення. Запропонуйте рекомендації, за допомогою яких господарка змогла б визначити відповідні засоби двома способами: у хімічній лабораторії і у домашніх умовах.

Обладнання: індикатори, напр. лакмус і з буряка чи капусти, розчин хлоридної кислоти і амоніаку

2.Ювелір.

Я ювелір. Ми отримали партію виробів зі срібла, але у мене є підозра, що вони зроблені із цинку. Чи можна розпізнати підробку хімічним шляхом? Напишіть рівняння відповідної реакції.

Обладнання: гранула  цинку, срібний ланцюжок,розчин хлоридної кислоти.

3.Лікар.

Хлоридна кислота входить до складу шлункового соку. За їїнестачі в організмі, я, лікар,призначаювнутрішнєвживаннярозчинухлоридноїкислотипевноїконцентрації. Підвищений вміст кислоти у шлунку спричиняє печію. У такому випадку людина вживає ліки,  наприклад препарат «Ренні», до складу якого входить кальцій карбонат. Поясніть дію цього препарату. Напишіть рівняння реакції.

Обладнання: розчин хлоридної кислоти, кальцій карбонат.

4.Учениця.

Не усвідомлюючи того, ми майжещодняпрацюємо в хімічнійлабораторії, адже наша квартира, а особливо кухня та ванна, – целабораторія, в якійпостійновідбуваютьсяхімічніпроцеси.Сучасналюдинащоднякористуєтьсязасобамипобутовоїхімії, якізначнополегшуютьдомашнюпрацю.

От і Галинка вирішила приємно здивувати маму перед святом та вимити ванну кімнату. А задля більшого ефекту вона  змішала засіб для видалення вапняного нальоту (містить хлоридну кислоту) та засіб для миття скляних поверхонь (містить амоніак). Спрогнозуйте, що може статися при змішуванні цих засобів? Напишіть рівняння реакції. Порекомендуйте яких правил ТБ потрібно дотримуватися дівчинці?

Демонстрація. Дослід «Дим без вогню».

5.Застосування .

Сьогодні на уроці ви вже дізналися деякі галузі застосування сполук неметалів з Гідрогеном. Зверніться до підручника ( Схема 3,4. т. 110-111) і назвіть інші галузі застосування амоніаку і гідроген хлориду.

!Звертаюся до девізу уроку. Роздаюпам’ятку.

Якщо лишається час!!! Практичне застосування знань.

1.Визначення свіжості яєць.

У разі, якщо яйце взагалі не опускається під воду, а плаває на її поверхні, можна зробити висновок, що яйце повністю протухло, і споживати його небезпечно.

Зіпсованіяйцятримаються на поверхні води через високийвмістсірководню, який будь-яка органічнасполукавиділяє при розпаді. Такіяйця не лише не є свіжими, їхможнавважатиотруйними. 

2.Чищення

Ви вирішили почистити комір верхнього одягу. Для цього можна скористатися нашатирним спиртом або розчином питної соди. Але  чищення залиснілих і жирних плям на комірі нашатирним спиртом має ефект хімчистки, оскільки амоніак вивітрюється, а після чищення розчином соди потрібно прати, оскільки після висихання залишаються білі плями.

VІ. Домашнє завдання.Оцінювання.

Параграф . 18, 19Впр.133

Домашній експеримент: скориставшись інтернетом чи пам’ятками, які я вам роздала, знайдіть поради  щодо застосування розчину амоніаку, спробуйте в домашніх умовах видалити плями від чаю чи жиру, почистіть срібні речі. Оформіть роботу у зошиті.

VІІ.Рефлексія.

Я знаю…Я вмію…Я можу…

Додатки до уроку.

Пам’ятка.

§  Сильно забруднену парасольку можна почистити слабким розчином нашатирного спирту з оцтом і водою.

§  Щоб якомога краще вичистити замшеве взуття, зволожують його розчином нашатирного спирту, а потім ретельно протирають гумовою щіткою або наждачним папером.

§  Майже кожна жінка користується косметикою. І буває дуже прикро, коли ненароком пудра. Крем чи туш заплямують одяг. Такі плями з вовняних чи бавовняних тканин видаляють нашатирним спиртом, промиваючи після того зіпсоване місце водою.

§  Якщо кахель втратив блиск, протріть його серветкою. Замоченою у слабкому розчині нашатирного спирту.

§  Щоб вичистити срібну річ, треба промити її теплою водою з милом, а потім обмазати сумішшю нашатирного спирту та крейди.

§  Щіпка солі, розведена в нашатирному спирті, виводить жирні плями на шовкових тканинах.

§  Шерстяні речі з часом лисніють, особливо в тих місцях, де труться. Цей блиск можна усунути таким способом:   виріб   витрушують   і   накривають   змоченою    в нашатирному спирті (на 1 склянку води 2 чайні ложки спирту) тканиною і відпарюють гарячою праскою.

§ Плями від чаю можна вивести без прання. Для цього білу бавов­няну або льняну скатертину обробляють губкою, змоченою нашатир­ним спиртом, змиваючи сліди чаю на підкладену заздалегідь м'яку тканину або папір, а потім змочують очищене місце 10% -м водним розчином лимонної кислоти. Через 10—15 хвилин лимонну кислоту змивають водою.

§  Щоб вичистити срібну річ, треба промити її теплою водою з милом, а потім обмазати сумішшю нашатирного спирту та крейди. Після цього промити теплою водою та протерти.

§  Повернути срібним виробам свіжість і блиск можна, якщо промити їх у теплій воді з додаванням нашатирного спирту (столова ложка на літр води), обполоснути теплою водою на насухо витерти  м`якою тканиною.


25.01.2023

Тема" Тема" Амоніак, гідроген сульфід, хлороводень,їхні властивості.Оксиди неметалічних елементів , їх уміст в атмосфері" -  перейти за посиланням та опрацювати конспект уроку. Параграф 19 ст 99 підручника.На ст.100 заповнити табл.8 

https://uahistory.co/pidruchniki/savchin-chemistry-11-class-2019-standard-level/23.php - посилання на онлайн конспект

https://pidruchnyk.com.ua/469-hmya-yaroshenko-11-klas.html - посилання на онлайн підручник

30.01.2023

Тема " Кислоти , кислотні дощі" - підготувати проєктну проботу з теми :" Кислоти , кислотні дощі"  - опрацювати параграф 20 ст 104 .

https://pidruchnyk.com.ua/469-hmya-yaroshenko-11-klas.html - посилання на онлайн підручник

01.02.2023

Тема " Властивості кислот" - опрацювати ст 104-105 підручника. Переглянути відео урок, виписати головне.

https://www.youtube.com/watch?v=JI8s-BszmiM - посилання на відео урок






06.02.2023

Тема " Рішення задач на обчислення кількості речовини" -  переглянути відео урок , виписати головне, вивчити формули.


https://www.youtube.com/watch?v=90nL-p4_IyU&t=59s
 - посилання на онлайн урок

08.02.2023

Тема"Рішення задач на обчислення маси продукту за рівнянням хімічної реакції, якщо один з реагентів узято в надлишку" - переглянути відео урок, виписати та вивчити формули.

https://www.youtube.com/watch?v=XQakGnWWxQE&t=335s - посилання на відео урок 


13.02.2023

Тема:"Неорганічні речовини та їхні властивості" - повторення знань з теми.Підготуватися до тематичного оцінювання. Повторити відео уроки, конспект,параграф 15-35.

https://pidruchnyk.com.ua/469-hmya-yaroshenko-11-klas.html - посилання на онлайн підручник

20.02.2023

Тематичне оцінювання з теми"Неорганічні ркчовини та їхні властивості" -  на ст.185 підручника виконати завдання 1-12 (письмово).

27.02.2023

Тема" Неметали.Загальна характеристика неметалів" - опрацювати параграф 15 ст 76-82.

Тема" Неметали.Загальна характеристика неметалів" - опрацювати параграф 15 ст 76-82.


06.03.2023
Тема:"Алюміній і залізо: хімічні та фізичні властивості"- опрацювати відео урок

13.03.2023
Тема:" Застосування металів та сплавів" - самостійно за допомогою інтернет джерел, бібліотек та вивченого написати застосування металів та їніх сплавів" 

14.03.2023
Тема:" Основи.Властивості застосування гідроксидів Натрію та Кальцію" - опрацювати відео урок




20.03.2023
Урок 14

Тема " Основи . Властивості застосування гідроксидів Натрію і Кальцію" - переглянути відео урок виписати головне

https://www.youtube.com/watch?v=RZqoe9akIhQ&t=60s - посилання на онлайн урок




27.03.2023
Урок 15
Тема " Властивості основ" - опрацювати параграф 26 ст 137.
посилання на онлайн підручник - https://pidruchnyk.com.ua/469-hmya-yaroshenko-11-klas.html

03.04.2023
Урок 16
Тема" Солі їх поширення в природі . Середні й кислі солі" - опрацювати параграф 27..Переглянути відео урок.
посилання на онлайн підручник - https://pidruchnyk.com.ua/469-hmya-yaroshenko-11-klas.html

https://www.youtube.com/watch?v=Oc0GxL2wp4c&t=128s посилання на відео урок


05.04.2023

Урок 17

Повторення знань з теми :" Неорганічні речовини та їхні властивості." - повторити конспект, параграф 15-18.

07.04.2023

Урок 18

Тема " поняття про жорсткість водита способи її усунення" - перейти за посиланням опрацювати конспект уроку 

УРОК 18

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ ХІМІЇ 11 КЛАС

ТЕМА: Поняття про жорсткість води та способи її усунення.

I.    Організаційний етап

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку, відсутніх. Налаштування на роботу.

V.     Вивчення нового матеріалу

Твердість води обумовлена наявністю розчинних та нерозчинних солей магнію та кальцію.

Розрізняють тимчасову та постійну твердість води.

Тимчасова твердість води викликана присутністю у воді гідрокарбонатів магнію та кальцію. Її можна усунути простим кип’ятінням, при цьому розчинні у воді гідрокарбонати кальцію та магнію перетворюються на нерозчинні карбонати:

Ca(HCO3)2 = CaCO3 + CO2↑ + H2O

Mg(HCO3)2 = MgCO3 + CO2↑ + H2O

Також тимчасову твердість води можна усунути додаванням соди (натрій карбонату):

Ca(HCO3)2 + Na2CO3 = 2NaHCO3 + CaCO3

Тому при використанні твердої води для охолодження двигунів машин деталі поступово вкриваються шаром (нальоту) накипу, що складається з карбонатів магнію та кальцію, а це може призвести до поломки.

Постійна твердість викликана присутністю інших солей магнію та кальцію (в основному хлоридів і сульфатів). Постійну твердість води можна усунути додаванням соди (натрій карбонату). При цьому утворюються нерозчинні карбонати магнію та кальцію, що випадають в осад:

MgSO4 + Na2CO3 = Na2SO4 + MgCO3

CaCl2 + Na2CO3 = 2NaCl + CaCO3

Твердість води визначають за кількістю солей кальцію і магнію в ній. Якщо вода містить значні кількості вапнякових солей, то таку воду називають твердою а коли цих солей зовсім немає, або вони містяться в незначних кількостях, то – м'якою.

Відрізняють тимчасову, або карбонатну, твердість води і сталу. Тимчасова твердість обумовлюється наявністю кислих карбонатів (гідрокарбонатів) кальцію і магнію: Ca(HCO3)2 і Mg(HCO3)2, а стала – наявністю сульфатів і хлоридів кальцію і магнію: CaSO4, MgSO4, CaCl2 і MgCl2. Загальна твердість води являє собою суму тимчасової і сталої твердості.

Тверда вода непридатна майже для всіх галузей виробництва. Так, наприклад, тверду воду не можна використовувати для прання білизни, миття шерсті і фарбування тканин, бо в ній мило втрачає свою мийну здатність. Це пояснюється тим, що розчинний у воді стеарат натрію С17Н35COONa, який становить головну складову частину мила, переходить у нерозчинний стеарат кальцію (або магнію), утворюючи так зване кальцієве (або магнієве) мило:

17Н35COONa + CaSO4 = (С17Н35СОО)2Са↓ + Na2SO4

При цьому мильна піна утворюється тільки після повного осадження іонів кальцію і магнію, на що непродуктивно витрачається багато мила. Крім того, утворюваний осад кальцієвого і магнієвого мила міцно осідає на волокнах тканин і забруднює їх, а при фарбуванні утворює плями.

Тверда вода непридатна і для цілого ряду інших виробництв: паперового, шкіряного, крохмального, спиртового тощо. Вона непридатна і для паросилового господарства, бо при кип'ятінні води утворюється накип, який погано проводить тепло, внаслідок чого збільшується витрата палива. Накип викликає інтенсивне руйнування стінок котлів, що може призвести до аварії.

Для приготування їжі тверду воду теж не вживають, бо в ній погано розварюються м'ясо і овочі. Для пиття вона теж непридатна.

Тимчасова твердість води – компонента загальної твердості води, що може бути усунена кип'ятінням. Пов'язана з наявністю розчинних солей Ca та Mg, зокрема Ca(HCO3)2, Mg(HCO3)2.

СПОСОБИ УСУНЕННЯ ТВЕРДОСТІ ВОДИ

Для усунення жорсткості води, тобто її пом'якшення, з води потрібно видалити йони Са2+ і Mg2+ у вигляді нерозчинних солей.

Тимчасову твердість води усувають кип'ятінням:

Ca(HCO3)2 = СаСО3↓ + Н2О + СО2

Mg(HCO3)2 = MgCO3↓ + Н2О + СО2

Під час нагрівання йони Са2+ і Mg2+ виводяться з розчину у вигляді нерозчинних карбонатів. Саме легкість усунення тимчасової твердості води під час нагрівання зумовлює назву - «тимчасова».

Постійну твердість води, зумовлену сульфатами та хлоридами Кальцію і Магнію, неможливо усунути кип'ятінням, оскільки ці солі не розкладаються. Назва «постійна твердість» походить саме від того, що її не можна усунути простим нагріванням води. Її усувають введенням у воду деяких реагентів – натрій карбонату (кальцинована сода), кальцій гідроксиду (вапняна вода), натрій ортофосфату. Одночасно усувається як тимчасова, так і постійна, тобто загальна твердість води. Наприклад:

Ca(HCO3)2 + Са(ОН)2 = 2СаСО3↓ + 2Н2О

MgSO4 + Na2СО3 = MgCO3↓ + Na2SO4

Ca(HCO3)2 + Na2СО3 = СаСО3↓ + 2NaHCO3

3CaSO4 + 2Na3РО4 = Са3(РО4)2↓ + 3Na2SO4

Сучасний спосіб пом'якшення води заснований на використанні іонообмінних смол – катіонітів. Катіоніти – це тверді речовини, нерозчинні у воді, до складу яких входять рухливі катіони Na+ у вигляді солей органічних кислот, зафіксованих на поверхні носія. Спрощено їх позначають так: Na2R. Катіони Na+ можуть обмінюватися на катіони навколишнього середовища, наприклад Са2+ і Mg2+. Під час пропускання твердої води крізь колонку з катіонітом йони Са2+ і Mg2+ затримуються в ньому, а катіони Na+ з катіоніту переходять у воду:

Na2R + Са2+ = CaR + 2Na+

Катіоніт періодично регенерують, промиваючи його концентрованим розчином натрій хлориду.

Твердість питної води

·       Твердість природної води коливається в широких межах; вона неоднакова в різних природних водах, в одному і тому ж водному об'єкті величина її змінюється за порами року. В поверхневих водах твердість досягає найбільших величин у кінці зими, найменших – у період повені. В поверхневих водах звичайно переважає карбонатна твердість. (70-80 % загальної). Магнієва твердість води рідко перевищує 30 % загальної, однак у деяких районах (ДонбасКривий Ріг) досягає 60 % загальної. твердості підземних вод, особливо в артезіанських колодязях, менше змінюється протягом року.

·       Твердість річкових вод України, як і мінералізація води зростає з північного заходу на південний схід. У річкових водах Полісся твердість становить 2-3 ммоль/дм³, у Дніпрі – 4-5 ммоль/дм³, а в малих і середніх річках Приазов'я – 15-30 ммоль/дм³, що обмежує можливості використання місцевих водних ресурсів.

·       Твердість морської води: Чорне море – кальцієва 12,0 ммоль/дм3, магнієва 53,5 ммоль/дм3, загальна 65,5 ммоль/дм3Каспійське море – кальцієва 36,4 ммоль/дм3, магнієва 30 ммоль/дм3, загальна 66,4 ммоль/дм3; океан – кальцієва 22,5 ммоль/дм3, магнієва 108 ммоль/дм3, загальна 130,5 ммоль/дм3.


10.04.2023

Урок 19

Тема" Сучасні силікатні матеріали. Мінеральні добрива" - параграф 30 на  ст.158 підручника опрацювати
посилання на онлайн підручник - https://pidruchnyk.com.ua/469-hmya-yaroshenko-11-klas.html


12.04.2023
Урок 20
Тема" Біологічне значення металічних і неметалічних елементів" -  параграф 32 на ст.170 підручника опрацювати. Дати відп на питання до параграфу письмово.
посилання на онлайн підручник - https://pidruchnyk.com.ua/469-hmya-yaroshenko-11-klas.html

17.04.2023
Урок 21
Тема" Якісні реакції на деякі йони" - опрацювати відео урок

19.04.2023
Урок 22
Тема" Дослідження якісного складу солей" - переглянути відео урок.Записати практичну роботу.Зробити висновки.
https://www.youtube.com/watch?v=MTwDNx43C18 - посилання на онлайн урок.

19.04.2023
Урок 23
Тема:"Генетичні зв'язки між неорганічними речовинами"- опрацювати відео урок (письмово)
https://www.youtube.com/watch?v=XRDTYygQmZA посилання на відео урок



21.04.2023
Урок 24

Тема:"Генетичні зв'язки між неорганічними речовинами" Практична робота" - перейти за посиланням,виконати та записати в зошит практичну роботу.
https://www.youtube.com/watch?v=C0PB3HnUEhw - посилання на Практичну роботу


21.04.2023
Урок 25
Тема:"Розв'язування розрахункових задач"-  опрацювати задачі
https://www.youtube.com/watch?v=RUZRhfPUDfc - посилання на відео урок 


24.04.2023
Урок 26
Тема:"
"Розв'язування розрахункових задач"-ст.185 підручника параграф 36. ( письмово)
посилання на онлайн підручник - https://pidruchnyk.com.ua/469-hmya-yaroshenko-11-klas.html

26.04.2023
Урок 27
Тема:" Повторення теми неорганічні речовини та їхні властивості" - параграф 15-35, конспект, відео уроки

26.04.2023
Урок 28
Тема:" Повторення теми неорганічні речовини та їхні властивості" - Переглянути відео урок - повторення.
https://www.youtube.com/watch?v=cYCsaNKr4tc - посилання на відео урок


26.04.2023
Урок 29
Тема:"Неорганічні речовини та їхні властивості" - опрацювати параграф 32 ст.170.Дати від.на пит . до параграфа.
https://pidruchnyk.com.ua/469-hmya-yaroshenko-11-klas.html - посилання на онлайн підручник

27.04.2023
Урок 30
Тема:"Неорганічні речовини та їхні властивості" - на ст.185 виконати завдання різної складності.

 посилання на онлайн підручник - https://pidruchnyk.com.ua/469-hmya-yaroshenko-11-klas.html

Роботи надсилайте на Viber 0668804185 ,або електронну адресу kukalosveta1990@gmail.com

27.04.2023

Урок 31

Тематичне оцінювання з теми :"Неорганічні речовин та їхні властивості" -  вибрати один із варіантів. Виконати.

Тематичне оцінювання з теми

«Неорганічні речовини і їхні властивості. Метали»

(для 11 класу)

Варіант І

1. В періодичній системі елементівголовних підгруп метали розміщуються в:

A. Нижньому лівому куті.

B. Нижньому правому куті.

C. Верхньому лівому куті.

D. Верхньому правому куті.

 

2. Особливістю електронної будови атомів металів є:

A. Наявність заповненого останнього енер­гетичного рівня.

B. Наявність 1, 2, 3 електронів на останньому енергетичному рівні.

C. Відсутність електронів на останньому енергетичному рівні.

D. Наявність 5, 6, 7 електронів на останньому енергетичному рівні.

 

3. Яка особливість будови атомів металів відрізняє їх від будови атомів неметалів?

A. Кількість енергетичних рівнів.

B. Кількість валентних електронів.

C. Кількість протонів.

D. Кількість нейтронів.

 

4. Який з наведених нижче металів не взаємодіє з водою?

A. Калій.

B. Кальцій.

C. Залізо.

D. Срібло.

 

5. Водень виділяється в результаті взаємодії:

A. Алюмінію з розведеною хлоридною кислотою.

B. Галій оксиду з водою.

C. Алюміній гідроксиду з водою.

D. Алюміній оксиду з розведеною хлоридною кислотою.

 

6. Алюміній може відновлювати до металу оксид:

A. Літію.

B. Феруму.

C. Кальцію.

D. Барію.

 

7. При взаємодії заліза з атмосфер­ним повітрям в присутності вологи утворюється:

A.   FeO.

B.   Fe(OH)2.

C.   Fe(OH)3.

D.   Н2.

 

8. Буде відбуватися реакція між натрій гідроксидом і:

А. FeO.

В. NO2.

С. P.

D. KNO3.

 

9. Установіть відповідність між реагентом, який потрібно використати, за схемою перетворення

1 Al            Na3AlO3                                                       A   H2O

2 Fe   FeCl2                                                                B   Cl2

3 Fe   FeCl3                                                                C   HCl

4 Al   Al(OH)3                                            D   CuCl2

                                                                      E   NaOH

10. Установіть відповідність між тривіальними назвами і формулами речовин

1 палене вапно                                           ACaSO4          2H2O

2 гашене вапноBCaCO3   MgCO3

3 кальцитCCaO

4 гіпсD    Ca(OH)2

E    CaCO3

11. Здійснити перетворення і напиcати рівняння відповідних реакцій.

     t          +H2O            +CO2

CaCO3                       X               Y               CaCO3

 

12. Яка  маса осаду утвориться при взаємодії розчину, що містить 1,6 гкупрум (ІІ) сульфатуз 10 г розчину натрій гідроксиду з масовою часткою лугу 0,1

28.04.2023

Урок 32

Тема:"Роль хімії у створенні нових матеріалів" - опрацювати відео урок

https://www.youtube.com/watch?v=ZbunkCwbv2M


28.04.2023

Урок 33

Тема:" Роль хімії у створені розвитку нових напрямів технологій" - опрацювати відео урок

https://www.youtube.com/watch?v=92NG4GiiVSg


01.05.2023

Урок 34

Тема:"Роль хімії у розв'язанні продовольчої сировинної проблем" - опрацювати відео урок



02.05.2023
Урок 35
Тема:"Роль хімії у розв'язанні енергетичної, екологічної  проблем"- опрацювати конспект уроку

РОЛЬ ХІМІЇ В РОЗВ'ЯЗАННІ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПРОБЛЕМИ

Екологічні проблеми людства. Розвиток цивілізації та науково-технічного прогресу спричинили зростання кількості населення на Землі. Відповідно збільшилися обсяги виробництв для задоволення дедалі більших потреб у використанні продуктів харчування, енергетичних ресурсів, сировини. Збільшився обсяг відходів в атмосфері й у стічних водах; побутовими відходами засмічені великі площі, які могли б використовувати як сільськогосподарські угіддя.

У 1990-х роках міжнародна спільнота була серйозно стурбована проблемами довкілля. Основними визнано такі: 1) глобальне потепління клімату; 2) виснаження озонового шару; 3) накопичення в ґрунті токсичних металів і пестицидів; 4) кислотні дощі; 5) виснаження природних ресурсів планети; 6) забруднення великих територій радіонуклідами.

Стало очевидним, що внаслідок господарської діяльності людини в природі порушилася динамічна рівновага, яка підтримувалася колообігами речовин, що вплинуло на зміну хімічного складу навколишнього середовища.

Незаперечним є той факт, що розвиток хімічної промисловості спричинив проблеми, що розглядаються як глобальні.

Чинники забруднення довкілля. Їх поділяють на природні й антропогенні.

До природних чинників належать виникнення землетрусів, виверження вулканів, стихійні лиха, космічний пил, продукти вивітрювання гірських порід і ґрунтів. Однак найбільше забруднює навколишнє середовище людина. Бездумне споживацьке ставлення до природних багатств упродовж тисячоліть призвело до знищення цілих ареалів лісових рослин, жорстокого винищення тварин, спустошення родючих земель і вирубування лісів. Усе це впливає на економіку та політику, моральний стан і здоров'я людини.

Чинниками антропогенного забруднення навколишнього середовища стала виробнича діяльність людини (рис. 77).

Рис. 77. Схема забруднення довкілля

Унаслідок антропогенного впливу відбувається зміна клімату, з'являються різні захворювання, зокрема канцерогенні, голодує та вимирає населення.

Розв'язанням цих проблем займається екологія — наука, яка вивчає відносини та взаємодію живих організмів між собою та з навколишнім середовищем.

Шляхи розв'язання проблеми. Зважаючи на проблеми, що виникли, у 1992 р. у Ріо-де-Жанейро відбулася міжнародна конференція країн-членів ООН. На цій конференції вироблено рекомендації, що взяті за основу розвитку світової спільноти, — Концепцію сталого розвитку. Сталий розвиток декларує такий підхід до життя, коли інтереси суспільства скеровуються на встановлення балансу між задоволенням сучасних потреб людства та захистом інтересів майбутніх поколінь, зокрема їхню потребу в безпечному та здоровому довкіллі. Нині сталий розвиток розглядають як такий, що забезпечує потреби теперішнього покоління задовольнити власні потреби. Концепція базувалася на трьох складових: економічній, соціальній та екологічній. Ці складові взаємопов'язані та стосуються розв'язання однієї проблеми: зберегти людство від екологічної катастрофи.

Екологічна складова полягає в забезпеченні цілісності біологічних і фізичних природних систем, збереженні здатності екосистем до самовідновлення та динамічної адаптації; запобіганні деградації природних ресурсів, забрудненню навколишнього середовища та втраті біологічного розмаїття.

Зверніть увагу! Порівняно з викидами ТЕЦ, кольоровою металургією та транспортом, хімічна промисловість завдає менше шкоди довкіллю. Проте спостерігаються викиди в атмосферу шкідливих газів, які не використовують як вторинну сировину; надмірне застосування природних сировинних ресурсів; створення синтетичних полімерів, які не розкладаються й забруднюють навколишнє середовище.

Хімія має великий потенціал, що сприяє розв'язанню екологічних проблем, оскільки багато з них є наслідком хімічних виробництв. Однак хімічні знання — це той капітал, на якому ґрунтується охорона природи та її багатств.

Знаючи склад, будову та властивості речовин, можна передбачити їхній вплив на атмосферу, водні ресурси, ґрунти й рослинний та тваринний світ. Хімічна наука займається пошуком нових джерел відновлювальної енергетики та швидкого їх упровадження. Завдяки використанню хіміко-аналітичних методів контролю в довкіллі та якості хімічної продукції, стає відомою інформація про запобігання негативним впливам шкідливих речовин на довкілля. Учені-хіміки розробили методи очищення води та природних водойм, використання очисних споруд, відстійників з метою повторного використання газів і води. Проводиться велика робота з пошуку нових джерел енергії для автотранспорту й техніки, які не забруднювали б довкілля вихлопними газами та важкими металами. Хімія посідає почесне місце в такій нелегкій роботі, як дезактивація шкідливих речовин військової справи та радіоактивних відходів, їхнього безпечного схову.

І це не весь перелік тих проблем щодо збереження довкілля. Так, зовсім недавно доведено негативний вплив електромагнітних полів на біосферу.

Хімія пропонує нові способи переробки промислових і побутових відходів з їхнім подальшим використанням, зокрема шлаків, деревини, паперу тощо. Завдяки заміні природних матеріалів безпечними хімічними змінюється ставлення до використання невідновлювальних енергоджерел, тобто зменшується використання в хімічній промисловості нафти та газу, кам'яного вугілля, а отже, ці природні багатства будуть збережені для майбутніх поколінь.

Глобальні проблеми людства стосуються й України. Після аварії на Чорнобильській АЕС в 1986 р. виникла проблема радіаційного забруднення та загроза викидів на інших атомних станціях. На жаль, ще й тепер відбувається розклад радіаційних речовин, що залишилися під саркофагом. Існує проблема питної води, оскільки запаси прісної води вичерпуються, а використання води річок та інших водойм ускладнюється через відсутність належного очищення та недостатність водогонів і зношуваність уже наявних.

Безжально й неконтрольовано вирубуються ліси, що призводить до зникнення ареалів рослинного та тваринного світу, порушення структури ґрунтів. Через негосподарське ставлення до землі відбувається її забруднення надлишком мінеральних добрив і пестицидами. Свій внесок роблять природні процеси: солонцювання, ерозія, виснаження ґрунтів. Відсутня державна політика з утилізації відходів, а тому відбувається їхнє накопичення на відкритих сміттєзвалищах, що теж є джерелом екологічного лиха. Доведено, що промислові відходи займають майже 200 тис. гектарів землі. У багатьох містах, де зосереджені хімічні виробництва, за відсутності очисних споруд концентрація шкідливих речовин у повітрі перевищує гранично допустимі норми. Це шкодить здоров'ю людей та спричиняє важкі захворювання.

Зважаючи на зазначене, звернемося до свідомості кожної людини, кожного громадянина України. Бережіть природу та її багатства, виробляйте власне відповідальне ставлення за стан довкілля та збереження його рівноваги. Природа, як і людина, є живим організмом, який потребує ощадливого ставлення, грамотної поведінки з нею та дотримання етичних норм співжиття.

ПІДСУМОВУЄМО ВИВЧЕНЕ

• Основними проблемами довкілля визнано: 1) глобальне потепління клімату; 2) виснаження озонового шару; 3) накопичення в ґрунті токсичних металів і пестицидів; 4) кислотні дощі; 5) виснаження природних ресурсів планети; 6) забруднення великих територій радіонуклідами.

• Екологія — наука, яка вивчає відносини та взаємодію живих організмів між собою та з навколишнім середовищем.

02.05.2023

Урок 36

Тема:"Зелена хімія" - опрацювати відео урок

03.05.2023

Урок 37

Тема: " Сучасні завдання перед хімічною наукою та хімічною технологією" - 


03.05.2023
Урок 38
Коонтрольна робота 
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2090168 - посилання на контрольну роботу 

Комментариев нет:

Отправить комментарий

20.02.2023 Виховна година "Вшанування героїв Небесної Сотні"

    Виховна година до Д нягероївНебесноїСотні     «Вони помирали, щоб жила Україна» Мета: ознайомити школярів із історич...